Modeföretaget We säkerställer expansionskapital genom Axel Johnsons riskkapitalbolag NovAx We International AB säkerställer finansiering av expansion från NovAx AB. NovAx investerar genom nyemission och blir ägare till 23% av aktierna. We har haft en stark tillväxt sedan starten 1999 och är för närvarande ett av Sveriges hetaste varumärken inom mode. För att stå väl rustade inför en accelererande efterfrågan har We valt att stärka sin kapitalbas. "We behöver rörelsekapital för att finansiera den starka tillväxten. Det är dock viktigt att förstå att vi kommer att fortsätta med vår jordnära, kostnadsmedvetna och hittills framgångsrika strategi. I NovAx får vi en delägare som förstår detta och som genom sin industriella förankring kan erbjuda mycket mer än bara pengar." säger We's VD Greger Hagelin NovAx AB är ett av Axel Johnson AB helägt riskkapitalbolag. NovAx investerar i och utvecklar bolag med tillväxtpotential inom konsumentnära handel- och tjänster. "We har på kort tid nått försäljningsframgångar och byggt ett starkt varumärke. Vi är glada över att vara delägare och tror att vi med vår bakgrund inom detaljhandel och konsumentvaror kan bidra till att vidareutveckla bolaget." säger Anders Slettengren, Investment Manager och NovAx representant i We's styrelse. We International AB We är ett modeföretag med bakgrund och identitet inom actionsporter och har som målsättning att bli en ledande aktörer inom streetwear. 2002 vann We utmärkelsen "the best new sportsfashion brand of the year" på världens största sportmässa, ISPO mässan i Munchen. We-kläder finns idag i ca 60 butiker i Sverige och representeras i 14 andra länder genom distributörer. Dessutom har We egna butiker på Birger Jarlsgatan 3 samt Bryggargatan 11 i Stockholm. NovAx AB NovAx investerar i och utvecklar mindre bolag inom konsumentnära handel och tjänster med hög tillväxtpotential. Utöver att bidra med finansiering är NovAx målsättning att skapa värden genom ett långsiktigt aktivt ägarskap. Utöver investeringen i We är NovAx delägare i följande bolag; Retail and Brands (noterat på Stockholmsbörsen), Bevakningstjänst och Lancelot Asset Managemen. NovAx är ett dotterbolag till Axel Johnson AB. För information om Axel Johnson se www.axeljohnson.se. För ytterligare information; Greger Hagelin, VD We International, 070 7130331 Jan Carl Adelswärd, VD NovAx, 0708 767168 Anders Slettengren, Investment Manager NovAx, 070 5156662 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020826BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020826BIT00620/wkr0002.pdf