Årets stipendiater delar på 400 000 kr

Report this content

Styrelsen för Erik och Göran Ennerfelts Fond för Svensk Ungdoms Internationella Studier har utsett 2007 års stipendiater. Den totala stipendiesumman utgör 400.000 kronor, vilken fördelas mellan åtta stipendiater.

Gemensamt för stipendiaterna är att de är mellan 20 och 26 år och deras utbildning förutsätts leda till arbeten där förståelse för internationella förhållanden är viktig och där syftet är att förbättra människors livsvillkor. Årets Journaliststipendium, som avser att ge de sökande möjlighet till vidareutbildning vid utländska lärosäten inom områden som en svensk journalistutbildning vanligtvis inte innefattar, tilldelas Mattias Hessérus.

JOURNALISTSTIPENDIET

Mattias Hessérus 50.000 kr
Journalistik vid The Graduate School of Journalism, Columbia University, New York.

INTERNATIONELLA STIPENDIET

Åsa Bergman 50.000 kr
B.A.Geography Urban Systems McGill University, Montreal.

Anna Gustavsson 50.000 kr
PhD. Teoretisk Fysik Imperial College, London.

Andreas Hatzigeorgiou 50.000 kr
Masters in Public Policy (MPP) vid University of Michigan, Gerald R. Ford School of Public Policy.

Helena Lundstedt 50.000 kr
Masterstudier i Internationella Relationer, Globalisering och Politisk ekonomi – Global Studies Programme, vilket bedrivs vid universitet i Freiburg, New Dehli och Durban.

Lina Nerlander 50.000 kr
Master of Public Health (MPH) Harvard University, Boston.

Petra Persson 50.000 kr
Doktorandprogram i nationalekonomi med inriktning på utvecklingsekonomi, transitionsekonomi samt politisk ekonomi vid Harvard University.

Lan Wang 50.000 kr
Civilingenjörsstudier i samhällsbyggnad med inriktning naturresursteknik vid National University of Singapore samt École Nationale des Ponts et Chaussées, Frankrike.

Stiftelsen Erik och Göran Ennerfelts Fond för Svensk Ungdoms Internationella Studier bildades 1986 till minne av Erik och Göran, som omkom i en flygolycka i Mexico samma år, 21 respektive 18 år gamla. Sedan 1986 har Stiftelsen delat ut 8-10 stipendier per år till svenska ungdomar, som studerat på högskola eller universitet utomlands.

Stiftelsens ändamål är att främja studier, som utvecklar svenska ungdomars förståelse för internationella förhållanden. Erik och Göran hade själva bedrivit internationella studier i San Francisco, Bryssel och Mexico City vid sin bortgång.

I styrelsen ingår, förutom Göran Ennerfelt, ordf., Antonia Ax:son Johnson, Viveka Adelswärd, Caroline Berg, Sigbrit Franke och Lars Oreland. Vid årets styrelsemöte invaldes Sigbrit Franke, f.d. universitetskansler, i styrelsen.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Göran Ennerfelt tel. 08 – 701 61 00
Ann-Karin Reuterlöv tel. 08 – 701 61 63