Årets stipendiater delar på 575.000 kr

Report this content

Styrelsen för Erik och Göran Ennerfelts Stiftelse för Svensk Ungdoms Internationella Studier har utsett 2012 års stipendiater. Den totala stipendiesumman utgör 575.000 kronor, vilken fördelas mellan åtta stipendiater.

Internationella stipendiet

Gemensamt för de internationella stipendiaterna är att de är mellan 20 och 26 år och att deras utbildning förutsätts leda till arbeten, där förståelse för internationella förhållanden är viktig och där syftet är att förbättra människors livsvillkor.

Journaliststipendiet

Journaliststipendiet avser att ge de sökande möjlighet till vidareutbildning vid utländska lärosäten inom områden, som en svensk journalistutbildning vanligtvis inte innefattar.

INTERNATIONELLA STIPENDIET

Felix Bengtsson                                  75.000            LLM, internationell rätt, Columbia University, New York

Magnus Danemar                                75.000            Master Industrial Management, London School of Economics

Johan Floderus                                   75.000            Philosophy, politics and economics, University of Oxford, England

Hanna Helsingen                                 75.000            Master, Environmental Science and Policy, Columbia University, New York

Karin Jonsson                                     75.000            Master, International Development, George Washington University, Washington, DC

Daniel Simmons                                  75.000            Franska, ekonomi, kommunikation,och utveckling samt statskunskap,  McGill University, Canada

Sanna Stålhammar                              75.000            Master of Ecosystem Services, University of Edinburgh, Skottland

Journaliststipendiet

Stina Gyldberg                                    50.000           African Studies, University of Cape Town, Sydafrika

Stiftelsen Erik och Göran Ennerfelts Fond för Svensk Ungdoms Internationella Studier bildades 1986 till minne av Erik och Göran, som omkom i en flygolycka i Mexico samma år, 21 respektive 18 år gamla. Sedan 1986 har Stiftelsen delat ut 8-10 stipendier per år till svenska ungdomar, som studerat på högskola eller universitet utomlands. Sammanlagt har 196 stipendier delats ut till 180 stipendiater.

Stiftelsens ändamål är att främja studier, som utvecklar svenska ungdomars förståelse för internationella förhållanden. Erik och Göran hade själva bedrivit internationella studier i San Francisco, Bryssel och Mexico City vid sin bortgång.

I styrelsen ingår, förutom Caroline Berg, ordf., Viveka Adelswärd, Sigbrit Franke, Sophie Mörner och Carl Oreland.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ann-Karin Reuterlöv tel. 08 – 701 61 63