Årets stipendiater delar på 660.000 kr

Report this content

Styrelsen för Erik och Göran Ennerfelts Stiftelse för Svensk Ungdoms Internationella Studier har utsett 2010 års stipendiater. Den totala stipendiesumman utgör 660.000 kronor, vilken fördelas mellan  elva stipendiater.

Internationella stipendiet

Gemensamt för de internationella stipendiaterna är att de är mellan 20 och 26 år och att deras utbildning förutsätts leda till arbeten, där förståelse för internationella förhållanden är viktig och där syftet är att förbättra människors livsvillkor.

Lärarstipendiet

Lärarstipendiet instiftades för tre år sedan för att förstärka lärarutbildningens internationalisering och delas nu ut till två blivande lärare vid Linköpings respektive Umeå Universitet.

Journaliststipendiet

Journaliststipendiet avser att ge de sökande möjlighet till vidareutbildning vid utländska lärosäten inom områden, som en svensk journalistutbildning vanligtvis inte innefattar.

INTERNATIONELLA STIPENDIET

Linus  Blomqvist                    60 000 BA Geography, University of Cambridge
Hillen Francke 60 000 Mastersstudier – International Affairs Columbia University of International and Public Affairs (SIPA), New York
Dinka Jasarevic 60 000 Mastersstudier – EU International Relations and Diplomacy Studies College of Europe, Brügge
Elin Kyrk 60 000 Juridikstudier – Law LLB - School of Oriental and African Studies (SOAS), London
Anna Medvinskaia 60 000 Mastersstudier – LLM -Cambridge University, England
Pernilla Regårdh 60 000 Mastersstudier – Technology and Policy Program, Massachusetts Institute of Technology (MIT) Cambridge, Massachusetts
Josefine Roos 60 000 Mastersstudier - International Affairs,International Security Policy and Conflict Resolution Columbia University School of International and Public Affairs (SIPA), New York
Shantana Shahid 60  000         Mastersstudier – internationell politik. School of Oriental and African Studies (SOAS), London

LÄRARSTIPENDIET

Anna  Engberg                      60 000         Studier i ryska. Karelska Statliga Pedagogiska Akademien, Petrozavodsk
Christine Rolander  60 000 Studier i biologi. University of Manitoba, Winnipeg,Kanada

JOURNALISTSTIPENDIET

Magnus Bellander                60 000            Mastersstudier – Comparative Politics London School of Economic and Political Science, London

Stiftelsen Erik och Göran Ennerfelts Fond för Svensk Ungdoms Internationella Studier bildades 1986 till minne av Erik och Göran, som omkom i en flygolycka i Mexico samma år, 21 respektive 18 år gamla. Sedan 1986 har Stiftelsen delat ut 8-10 stipendier per år till svenska ungdomar, som studerat på högskola eller universitet utomlands. Sammanlagt har 175 stipendier delats ut till 159 stipendiater.

Stiftelsens ändamål är att främja studier, som utvecklar svenska ungdomars förståelse för internationella förhållanden. Erik och Göran hade själva bedrivit internationella studier i San Francisco, Bryssel och Mexico City vid sin bortgång.

I styrelsen ingår, förutom Göran Ennerfelt, ordf., Antonia Ax:son Johnson, Viveka Adelswärd, Caroline Berg, Sigbrit Franke och Lars Oreland.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Göran Ennerfelt                    tel. 08 – 701 61 00

Ann-Karin Reuterlöv            tel. 08 – 701 61 63

Axel Johnson Gruppen är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen. Ursprunget är handelsföretaget A. Johnson & Co grundat 1873. Gruppen består av tre juridiskt och finansiellt fristående koncerner, Axel Johnson AB, AxFast AB och amerikanska  Axel Johnson Inc.,  med en gemensam ägare, Antonia Ax:son Johnson med familj. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan och brittiska Spirent. www.axeljohnsongruppen.se

Axel Johnson AB bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Novax, Servera, Svensk BevakningsTjänst och Åhlénsgruppen samt delägda, börsnoterade Axfood och Mekonomen. www.axeljohnson.se

AxFast äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Stockholm och fastigheter för handel och logistik i Sverige. Beståndet rymmer 31 fastigheter på drygt 10 orter. Fastighetsbeståndet består av kontor och bostäder, varuhus, externhandelsanläggningar samt logistikanläggningar. Det totala marknadsvärdet uppgår till cirka 4 300 Mkr. www.axfast.se

Axel Johnson Inc. har sitt huvudkontor i New York och sin huvudsakliga verksamhet i Nordamerika med produkter och tjänster inom områdena energi och miljö. www.axeljohnson.com