Axel Johnson International förvärvar IOW Group

Axel Johnson International har ingått ett avtal att förvärva majoriteten av aktierna i bolagen inom IOW Group. Bolagen är representerade i Polen, Bulgarien, Tjeckien och i Baltikum med en total omsättning på 27 mEUR och med cirka 130 anställda. IOW Group är ledande distributör av drivlinor till fordon och industri, hydraulik, kylsystem och filter i Öst- och Centraleuropa.

IOW Group grundades 1993 och har långa relationer till sina kunder och leverantörer. Kunderna är främst originaltillverkare (OEMs) inom maskinteknik, byggnadsutrustning, gruv- och jordbruksmaskiner, samt järnvägsutrustning.

Nuvarande ägare kommer fortsätta att leda den dagliga verksamheten, initialt som minoritetsdelägare.

”Genom att bli en del av Axel Johnson International kommer vi kunna fortsätta utveckla våra produkter och serviceerbjudanden på våra hemmamarknader. IOW Groups erfarenhet och tekniska expertis, i kombination med Axel Johnson Internationals finansiella styrka och långsiktighet, kommer ge oss goda förutsättningar att utveckla vår verksamhet på våra marknader” säger Jürgen Dückert, nuvarande styrelseordförande och majoritetsägare i IOW Group.

Genom förvärvet stärker Axel Johnson International sin position som distributör och servicecenter för drivlinor till fordon och industri i Europa. IOW Group kommer att ingå i Axel Johnson Internationals affärsområde ”Industrial solutions” och blir ett systerbolag till Trans-Auto AB, som är en distributör av industriella och marina drivlinor på den nordiska och ryska marknaden.

”IOW Group är marknadsledande inom sin nisch i Östeuropa och passar väl in hos Axel Johnson International. Genom att förvärva IOW Group kommer vi få en stark plattform för att kunna fortsätta expandera vår verksamhet i Central- och Östeuropa. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med IOWs ledning och dess anställda” säger Martin Malmvik, President och CEO på Axel Johnson International.

Transaktionen förväntas slutföras under Q3 2017 och inväntar nu nödvändiga myndighetsgodkännanden.

För mer information, vänligen kontakta:

Viktor Skargren
Project Manager Strategy & Communciation
viktor.skargren@axinter.com

Axel Johnson International är en privatägd industrigrupp som erbjuder långsiktiga tillväxtmöjligheter för teknikföretag med ambitioner. De mer än 90 företag som ingår i Axel Johnson International är alla ledande inom sina respektive marknadssegment och de adderar värde genom att hjälpa industriföretag att förbättra effektiviteten, tillförlitligheten, kvaliteten och säkerheten i sina verksamheter. Tjänsterna omfattar effektiv teknikdistribution, underhålls- och supporttjänster samt kundanpassade tekniklösningar. Axel Johnson Internationals huvudkontor ligger i Stockholm. Koncernen har 2 640 anställda, en omsättning på 700 miljoner Euro och verksamhet i mer än 25 länder. www.axinter.se