Axel Johnson International förvärvar norska Process Partner

Med förvärvet av Process Partner AS stärker Axel Johnson Internationals affärsgrupp AxFlow sin marknadsnärvaro i Norge, i synnerhet inom området avanceradprocessutrustning.

AxFlow är en av Europas ledande distributörer av avancerad pumputrustning för industrin. Gruppen har idag 570 anställda, en årsomsättning på ca 175 MEUR och verksamhet i 27 länder i Europa samt i Sydafrika. I Norge är AxFlow marknadsledande inom förträngningspumpar och processutrustning för olje- och offshoreindustrin samt för hanteringav vatten- och avlopp.

- AxFlow i Norge har sedan en tid aktivt sökt efter möjligheter att utveckla sitt produkt- och tjänsteerbjudande inom mer avancerade tillämningar för industriella processer. Med förvärvet av norska Process Partner får AxFlow tillgång till produkter från ledande tillverkare, certifierade tekniker för inspektion av installationer samt starka kundrelationer i den viktiga olje- och offshoreindustrin i Norge och internationellt, säger AxFlows koncernchef Ole Weiner.

Process Partner AS grundades 1998. Företaget har idag 6 anställda och omsätter 62miljoner norska kronor. Huvudkontoret ligger i Larvik utanför Oslo.

- Process Partner kompletterar AxFlows norska verksamhet mycket väl och bidrar medtjänster och kunnande som är viktiga för den fortsatta utvecklingen av vår affär här. Detär också ett nischat entreprenörsföretag som kommer att passa utmärkt in i Axel Johnson Internationals bolagsfamilj, säger Niklas Enmark, tf VD och koncernchef för Axel Johnson International.

För mer information, kontakta:
Niklas Enmark, tf VD och Koncernchef, Axel Johnson International, +46 (0)8 453 77 00, niklas.enmark@axinter.se
Ole Weiner, Koncernchef, AxFlow, +46 (0)8 545 476 72, ole.weiner@axflow.com