Axel Johnson International tecknar avtal om försäljning av Trailereffekter och LVD Lastvagnsdelar

De två distributörerna av reservdelar till tunga fordon förvärvas av Europart, en tysk reservdelsdistributör med verksamhet i 27 länder.

Genom förvärvet stärker Europart sin marknadsposition i Sverige. Totalt har företaget idag 1 600 anställda och en omsättning på 412 miljoner Euro.

Trailereffekter och LVD har tillsammans 16 filialer i Sverige, 93 anställda och en årsomsättning på 264 miljoner kronor.

- Den globala marknaden för reservdelar till kommersiella fordon konsolideras just nu. Storlek och skalfördelar är avgörande förutsättningar för de stora distributörer och tillverkare som verkar internationellt. Trailereffekter och LVD är båda framgångsrika lokala distributörer med verksamhet på många orter i Sverige och en global leverantörsbas. Med Europart får Trailereffekter och LVD en stark ägare med en europeisk tillväxtstrategi. Tillsammans bildar bolagen en marknadsledare inom komponenter och reservdelar för tunga fordon, säger Mats R. Karlsson, koncernchef och VD i Axel Johnson International.

Avtal om försäljning av Trailereffekter AB och LVD Lastvagnsdelar Svenska AB tecknades den 29 januari och verksamheterna övergår till Europart i Sverige AB (dotterbolag till Europart Holdings GmbH) under mars månad. Affären förutsätter godkännande från berörda konkurrensmyndigheter.

För mer information kontakta:

Mats R. Karlsson, koncernchef och VD, Axel Johnson International AB, +46 (0) 8 453 77 00, mats.karlsson@axinter.se