Axel Johnson International växer genom förvärv i Sydafrika

Med förvärvet av majoriteten av aktierna i AQS Liquid Transfer Ltd. etablerar sig Axel Johnson International nu utanför Europa genom affärsgruppen AxFlow, en av Europas ledande leverantörer av industriella pumpar och tjänster för processindustrin.

“Den geografiska expansionen av vår industriella pumpverksamhet är strategiskt betydelsefull. Våra förvärv och investeringar är inriktade på ledande nischaktörer med ambitioner och utvecklingsmöjligheter på sina respektive lokala marknader. Förvärvet av AQS innebär, i tillägg, att vi också etablerar en plattform för fortsatt geografisk expansion i en strategiskt mycket viktig region”, säger Mats R. Karlsson, koncernchef och VD för Axel Johnson International.

AQS Liquid Transfer grundades i Pretoria 1994 och erbjuder idag ett brett sortiment av industriella pumpar samt relaterade tjänster till kunder inom gruvnäring, samhällstjänster, industri och jordbruk. Företaget har åtta filialer i Sydafrika, en omsättning på drygt 140 MZAR och ca 100 anställda.

AQS ledningsgrupp med VD Gerhard Prinsloo kommer att driva företaget vidare: ”Vi – delägare, ledning och personal - ser mycket fram emot samarbetet. Med den expertis och erfarenhet vi nu får tillgång till ser vi stora möjligheter att utveckla vår befintliga affär vidare och även växa på nya marknader i regionen”, säger Gerhard Prinsloo.

AxFlow har idag verksamhet i 27 länder i Europa och AQS i Sydarfrika kommer att utgöra en språngbräda till nya marknader: ”AQS ägare har byggt en stabil verksamhet med ett utomordentligt team av tekniker och supportpersonal, alla fokuserade på att erbjuda sina kunder bästa tänkbara lösningar och service. Vi ser fram emot att växa tillsammans med AQS”, säger Ole Weiner, VD för AxFlow.

För ytterligare information, kontakta:

Mats R. Karlsson, koncernchef och VD, Axel Johnson International AB, +46 (0) 8 453 77 00, mats.karlsson@axinter.se

Ole Weiner, VD, AxFlow, +46 (0)8 545 476 72, ole.weiner@axflow.com

Gerhard Prinsloo, VD, AQS Liquid Transfer Ltd., +27 12 548 7204, gerhard.prinsloo@aqsliquidtransfer.co.za