Johan Johnsson, ny VD till AB Karosseritillbehör, ABKATI

Johan Johnsson har utsetts till ny VD för ABKATI. Johan efterträder Gunder Nilsson som, efter 25 framgångsrika år på posten som VD har meddelat att han vill gå i pension i slutet av 2017.

Johan kommer inledningsvis att arbeta parallellt med Gunder under en tid för att säkerställa en så bra introduktion som möjligt. Gunder Nilsson kommer sedan att fortsätta med projekt inom Axel Johnson International och vara tillgänglig för support för ABKATI även under 2018 om det finns behov för detta.

Johan Johnsson har många års erfarenhet som VD och Koncernchef i internationella bolag som exempelvis Jumo Skandinavien och Rittal Norge och kommer närmast från en tjänst som interims VD.

”Johan kommer med sina goda ledaregenskaper och sin erfarenhet av industriell försäljning att bidra till en fortsatt positiv utveckling av Sveriges ledande fordonskomponent företag ABKATI. Bolaget har en stabil grund med många duktiga medarbetare med lång erfarenhet, en fantastisk kultur och goda leverantörsrelationer som vi kan bygga vidare på” säger Ola Sjölin, tillträdande ordförande i AB Karosseritillbehör.

”Jag ser fram emot att lära känna mina nya kollegor och få vara med och utveckla ABKATI i framtiden. Det känns mycket spännande att fortsätta det arbete som lett fram till en ledande position i Sverige och samtidigt kunna bidra med mina egna perspektiv och erfarenheter.” säger Johan Johnsson som tillträder sin nya post den 1 oktober 2017.

För ytterligare information, kontakta Ola Sjölin, VD för Industrial Solutions inom Axel Johnson International, +46-70-6672468, ola.sjolin@axinter.com