FN och Johnsonstiftelsen om mer mänskliga städer

Report this content

Vid midsommar arrangerar FN:s organ UN-Habitat i samarbete med Ax:son Johnson- stiftelsen den internationella konferensen Future of Places i Stockholm. 200 deltagare från mer än 50 länder kommer att diskutera hur dagens stadsplanering kan utvecklas så att den sätter människan i centrum snarare än tekniska system, arkitektur och trafiklösningar.

Konferensen hålls 24 – 26 juni, Norra Latin i Stockholm och kommer att spänna över hela skalan av frågor och möjligheter som våra städer måste hantera från de lokala projekten till de globala utmaningarna.

-   Det stora efterfrågetryck på bostäder och trafiklösningar, vi har i många städer världen över, medför ofta att etablerade icke hållbara lösningar får företräde framför dem som framtidens städer behöver. Satsningar på enskilda spektakulära hus – hur populära de än må vara – är inte en lösning på de övergripande problem vi har i dagens stadsbyggande, säger Peter Elmlund, projektledare på Ax:son Johnsonstiftelsen.

Konferensen utgår från att ett större fokus än idag måste läggas på den offentliga miljön. I en tid av snabb urbanisering är frågan om stadens platser och deras användning mer avgörande för en positiv samhällsutveckling än vad vi vanligen föreställer oss. Detta gäller för alla sorters stadsbildningar, från utvecklingsländernas kåkstäder till i-ländernas metropoler.

Städerna måste först och främst diskuteras utifrån sociala, ekonomiska, ekologiska och kulturella aspekter. Med ett sådant perspektiv kommer platserna, inte byggnaderna, att stå i fokus. Dessutom ger platsperspektivet en möjlighet att skapa samsyn mellan alla de skilda professioner som är involverade i stadsbyggnadsprojekten.

-  När offentliga platser är som bäst erbjuder de konnektivitet och tillgänglighet, livschanser, skydd mot våld och brott, möjligheter att arbeta, handla och ha sammankomster av olika slag. Konferensens syfte är att verka för att alla som arbetar med stadsfrågor uppmärksammar det offentliga rummet som en avgörande faktor för hållbart stadsbyggande, säger Thomas Melin, chef för Externa Relationer på UN-Habitat.

Future of Places-konferensen 2013 är den första av tre som betonar vikten av att sätta människan och platsen i centrum i stadsbyggandet. Tanken är att dessa sammankomster ska influera förberedelseprocessen till Habitat III, en stor global FN-konferens om stadsfrågor som ska hållas 2016.

Peter Elmlund, projektledare på Ax:son Johnsonstiftelsen: 070 788 75 23

peter.elmlund@axess.se