Axellus prisad som årets leverantör av Kronans droghandel och Medstop

Report this content

Under Medstops och Kronans Droghandels leverantörsträff den 11 september utsågs Axellus till årets leverantör. Juryns motivering var bland annat att Axellus visar stort engagemang i att utveckla sortimentet och driva försäljning inte bara i Kronans Droghandel och Medstop utan i apoteksbranschen i stort.

Den 11 september samlade Medstop och Kronans Droghandel sina leverantörer för en träff där närmare 200 leverantörer deltog. Under eventet presenterades också det företag som apotekskedjan har valt till Årets leverantör. Axellus blev stolt mottagare av denna titel.

- Vi är stolta över vårt samarbete med Axellus och ser fram emot att utveckla det ännu mer. Vårt gemensamma mål är att bidra till hälsa och välbefinnande med kunden i fokus, säger Lars Birkeland, vd för Kronans Droghandel och Medstop som gemensamt är Sveriges tredje största apotekskedja med över 295 apotek.

Juryns motivering:
Axellus visar stort engagemang i att utveckla sortimentet och driva försäljning i Kronans Droghandel och Medstop och i apoteksbranschen i stort. Axellus har en stark marknadsposition och ett spännande och aktuellt sortiment med produkter som bidrar till ökad hälsa och välbefinnande. I kombination med ett starkt kampanjsamarbete har det resulterat i gemensamma framgångar för Axellus, Medstop och Kronans Droghandel.

- Jag är oerhört glad över att vårt kvalitets- och utvecklingsarbete uppmärksammas på detta sätt. Vi uppskattar mycket samarbetet och att apoteken överlag har breddat sitt sortiment så mycket med egenvårdsprodukter. Tillsammans jobbar vi för ett friskare samhälle, säger Jens Engström, vd Axellus.

Titeln ”Årets leverantör” är en av flera glädjande milstenar för Axellus detta år som började med att företagets nyponkapslar Litomove blev utsedda till ”Årets kosttillskott” av tidningen Hälsa. Därefter uppnådde företaget certifieringen ”Friend of the sea” för sin omega-3-fettsyra Möllers tran som också i år belönades med priset ”superior taste and quality” av det internationella kvalitetsinstitutet ITQI.

För mer information kontakta gärna
Annika Hjerpe, kommunikationsdirektör, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 14, annika.hjerpe@axellus.se
Jens Engström, vd, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 10, jens.engstrom@axellus.se

Bilaga: Bild från prisutdelning där Axellus försäljningsdirektör Johan Görgård står med blommor och diplom flankerad av fr v Lars Birkeland, vd för Kronans Droghandel och Medstop samt hans medarbetare Christian Vallentin, affärsområdeschef recept, Minna Dahlberg, marknadsansvarig, Anna Wallenberg, affärsområdeschef egenvård samt Stig Tornell, ansvarig marknad och sortiment. Foto: Kronans Droghandel/Medstop.

____________________________________________________________________________________

Axellus startade 2007 i Sverige och är en del av den norska Orkla-koncernen vars hälsoprofil startade redan 1854. Axellus är i dag den ledande nordiska leverantören av kosttillskott och representerar varumärken som Nutrilett, Litomove, Pikasol, Maxim och Gerimax. Missionen är att hjälpa folk att leva mer hälsosamt, detta genom våra produkter och den forskning