Axess får ny chefredaktör 2013

Report this content

Johan Lundberg gör med nr 9, 2012 sitt sista nummer av Axess Magasin-Johan Lundberg har efter sex år som chefredaktör för Axess Magasin valt att inte förnya sitt avtal med Axess Publishing, som löper ut i januari 2013. Han kommer att fortsätta som medarbetare i tidskriften samt vara verksam inom olika delar av Ax:son Johnsonstiftelsens verksamheter. Han kommer också att bedriva egen forskning vid Stockholms universitet.

Ansvarig utgivare vid Axess Magasin Peter Elmlund, tidigare medgrundare till Finanstidningen och dess kulturchef under åren 1989-1996 och verksam vid Johnsonstiftelsen sedan 2002 blir tillförordnad chefredaktör fram till dess att ny chefredaktör utses.

Kurt Almqvist säger - Johan Lundberg har på ett föredömligt sätt visat hur man med stilistisk förmåga och känsla för tidens stora frågor med små medel, men med stor precision, kan skapa utrymme i debatten. Det har varit sex roliga år med Johan Lundberg som chefredaktör. Vårt fina samarbete kommer att fortsätta, om än i något annorlunda former.

Johan Lundberg säger – Det har varit sex fantastiska år där jag haft privilegiet att kunna utveckla Axess Magasin på ett sätt som har gått på tvärs mot den generella utvecklingen inom svenska och internationella medier under samma period. Jag upplever att jag har nått de mål som jag hade satt upp när jag tillträdde min tjänst; och känner mig därför mogen att ta itu med nya utmaningar. Inte minst hoppas jag få möjlighet att ägna mig mer åt eget skrivande.

Peter Elmlund säger - Nu inleder vi processen att söka en ny redaktör till Axess Magasin som ingår i Forum Axess. Det är en ganska speciell tjänst eftersom det i arbetet ingår att samverka med Axess TV och Johnsonstiftelsens övriga seminarieverksamhet. Man ska vara stilistiskt skicklig, socialt kompetent, bildad och ha känsla för organisation och tycka om att samarbeta.

För vidare information:

Peter.elmlund@axess.se ansvarig utgivare, eller 070 788 75 23

Johan.lundberg@axess.se chefredaktör, eller 08 788 5052

Kurt Almqvist, VD, Axess Publishing.

kual@axess.se eller 08 788 5051

Taggar: