PJ Anders Linder blir ny chefredaktör och VD för Axess

Report this content

PJ Anders Linder blir ny chefredaktör för Axess Magasin och VD för Axess Publishing AB, där Axess Magasin och Axess TV ingår.

-         PJ Anders Linder har från sökprocessens början förra året varit mitt och styrelsens förstahandsval, säger Kurt Almqvist VD för Johnsonstiftelsen och Axess som nu blir styrelseordförande i Axess. Utöver sina publicistiska kvaliteter har PJ Anders Linder lång erfarenhet av att vara chef och leda en verksamhet. Vi är mycket glada över att han tackat ja till att bli chefredaktör och VD i Axess Publishing. Han är en bildad, erfaren och kompetent person som kan föra Axess Magasin och Axess TV vidare mot högre höjder. Jag har svårt att tänka mig ett bättre namn än PJ Anders Linder, som är en av de få publicister i detta land som med lätthet rör sig mellan vanligen avgränsade kunskapsområden som samhälle, nya medier, kultur och ekonomi.

PJ Anders Linder kommer från Svenska Dagbladet där han varit politisk chefredaktör sedan 2004. Närmast dessförinnan var han kommunikationsdirektör i Svenskt Näringsliv.

-         Det krävdes något alldeles extra för att jag skulle lämna det stimulerande arbetet för SvD, säger PJ Anders Linder. Axess är mycket riktigt något alldeles extra, och jag behövde inte fundera länge när erbjudandet kom. Genom tidskriften och tv-kanalen, seminarierna och skrifterna, pumpar man in stora mängder nytt syre i det offentliga samtalet om kultur och samhälle, och det känns både roligt och ansvarsfullt att få chansen att utveckla verksamheten. Arbetet bedrivs under devisen vetenskap, bildning, tradition och det är värden som jag känner starkt för.

Fakta:

Axess Magasin har sedan starten 2002 etablerat sig som Sveriges ledande intellektuella kultur- och samhällsvetenskapliga tidskrift. Axess är det främsta forumet för recensioner av internationell och svensk facklitteratur och förser kontinuerligt debatten med nya ämnen och infallsvinklar. Magasinet syftar till att sprida kvalificerad kunskap inom humaniora och samhällsvetenskap till en kunnig publik. Se mera på www.axess.se/magasin

Axess TV startades 2006 och sänder program med inriktning på humaniora och samhällsvetenskap, kultur, konst och musik. Kanalen distribueras av Com Hem, Telia och Boxer. Se mera på www.axess.se/tv

Inom ramen för Forum Axess har ett stort antal svenska såväl som internationella seminarier och konferenser genomförts. Se mera på www.axsonjohnsonfoundation.org

För vidare information kontakta

PJ Anders Linder 070-635 65 11