150 år av näringsfrihet

För 150 år sedan, 1864, fick Sverige näringsfrihet vilket Axess TV uppmärksammar genom en nyproducerad serie om näringsfrihetens historia och betydelse för utvecklingen, inte minst inom kulturens område. Serien börjar på måndag kl 21.00 på Axess TV och kan alltid ses på www.axess.se

Under andra hälften av 1800-talet skedde stora förändringar i Sverige och 1864 infördes näringsfriheten. Alexander Husebye och Per T Ohlsson berättar hur det gick till i detta första program av fem. I de följande avsnitten berättas mer om industrialiseringen, handeln, internationaliseringen och kulturen.

Under samma tid infördes folkskolan, skråtvånget slopades, en ny aktiebolagslag infördes, inrikes passtvång avskaffades, järnvägens stambanor byggdes, fondbörsen öppnade och tvåkammarriksdagen infördes. Det var början på en myckt framgångsrik period för Sverige. En av de drivande personerna bakom näringsfriheten var finansministern i dåvarande ministären; Johan August Gripenstedt.

Producerat av Svenska Filmbolaget 2014 i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria

Axess TV – Sveriges vetenskap- och kulturkanal Axess TV sänder program kring samhälle, kultur och vetenskap. Axess TV distribueras via det digitala marknätet (kanal 25), Boxer (kanal 25), Com Hems digitala utbud (kanal 42),Telia samt via hemsidan axess.se. Se hela tablån och läs mer på www.axess.se