Airbus 350 - En gyllene allians

Report this content

Axess TV visar den nyligen producerade dokumentärserien om det fransk-tyska industriprojektet Airbus 350 två onsdagar med början den 2 december kl 20.00. Det är en sorglustig historia som när den hade premiär i Frankrike och Tyskland för några veckor sedan väckte rabalder i båda länderna.

Samarbetet har gnisslat betänkligt både i Airbus och dess moderbolag EADS, som är ett konglomerat inom försvarsindustrin. Två olika kulturer har försökt samarbeta med stora fördyrningar och förseningar som följd. Här leder kulturskillnader mellan fransmän och tyskar till så svåra motsättningar att Airbus som företag inte längre har luft under vingarna. Det är en sorglustig historia om affärer och politik, om ambitioner och framgångar, om girighet och inkompetens - allt skildrat med ett stort mått av ironi i denna franska dokumentär. Originaltitel: EADS-Airbus - An Affair of States: Ep. 1 A Merger Set in Gold Regissör: Frédéric Compain Produktionsland: Frankrike Produktionsår: 2009 Speltid: 2x50 minuter För mer information: Karl Olov Larsson

Taggar: