Annie Lööf varnar för inskränkt näringsfrihet

Report this content

Onsdagen den 18 juni fyller den svenska näringsfriheten 150 år. Axess TV uppmärksammar det med en temakväll, som inleds kl 21.00 med ett samtal mellan programledaren PJ Anders Linder och näringsminister Annie Lööf.

Beslutet om ”utvidgad näringsfrihet” den 18 juni 1864 var finalen på en lång period av ekonomiska reformer och samtidigt startskottet för en tid av helt ny tillväxtkraft i svensk ekonomi. Men på samma sätt som näringsfriheten ifrågasattes av starka intressen då, blir den ifrågasatt i dag. Nu gäller det framför allt välfärdssektorn.

Annie Lööf varnar för att att stoppa välfärdsföretagandet. Förbud skulle leda till försämrad valfrihet och kvalitet, och det skulle utestänga många, inte minst kvinnor, från chansen att starta eget och förverkliga sina idéer. Att det behövs bättre tillsyn och kvalitetskontroll är en helt annan sak än att kräva stopp och förbud.

Lööf vill i stället se utvidgad näringsfrihet, till exempel i form av fristående arbetsförmedlingar.

Efter intervjun återutsänds hela serien ”150 år av näringsfrihet” med Alexander Husebye som programledare, vilken visats på Axess TV tidigare under våren.

För mer information kontakta Karl Olov Larsson 070 2055708

Axess TV – Sveriges vetenskap- och kulturkanal Axess TV sänder program kring samhälle, kultur och vetenskap. Axess TV distribueras via det digitala marknätet (kanal 25), Boxer (kanal 25), Com Hems digitala utbud (kanal 42),Telia samt via hemsidan axess.se. Se hela tablån och läs mer på www.axess.se

Taggar: