På agendan med Lars Adaktusson

Söndag 23 oktober kl 20.30 har Axess nya programserie där politik möter vetenskap premiär.

I det första programmet av åtta kommer Miljöpartiets språkrör Åsa Romson att redogöra för sitt partis energipolitik. Tre forskare granskar och debatterar hennes ideer: Lisa Sennerby Forsse vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Sven Kullander som är professor emeritus i högenergifysik i Uppsala samt Louise Trygg, docent vid Linköpings universitet.

"På agendan" med Lars Adaktusson är den nya programserien som sammanför politiker och forskare för att utröna vilka forskningsresultat som säger vad om politikernas idéer.

Bryr sig politikerna verkligen om vad vetenskapen säger och skall politikerna lyssna? Sedan regeringen tillsatte Finanspolitiska rådet har vi sett hur det kan gnissla mellan politiska beslut och forskningens beskrivning av verkligheten.

”På agendan”  forskningstestar en rad olika politiska ideer och öppnar en dialog mellan politik och vetenskap där utgången knappast är given.

I studion möts svenska toppolitiker och de främsta forskarna under ledning av Lars Adaktusson som säger:

-  Den här programformen är fullständigt unik. Axess TV fortsätter göra verklig Public service - riktig allmännytta helt enkelt.

Programmet är framtaget av Axess och prövas nu inför en kommande formatlansering. Lars Adaktusson är entusiastisk:

-  Vi kommer att sända varje söndag kl 20.30 och avsluta några minuter före Agenda på SVT för att skapa en lead-in åt dem. Det känns roligt att hjälpas åt för mer kvalitet i teve.

Axess TV – Sveriges kulturkanal Axess TV sänder program kring samhälle, kultur och vetenskap. Axess TV distribueras via det digitala marknätet (kanal 25), Boxer (kanal 25), Com Hems digitala utbud (kanal 42) samt Telia. Axess TV ägs av Nordstjernan Kultur och Media och stödes av Axel och Margret Ax:son Johnsons stiftelse. Se hela tablån och läs mer på www.axess.se