Samtal med Christopher Hitchens

Christopher Hitchens har avlidit efter en längre tids sjukdom. Han gjorde sig världskänd som en oförutsägbar intellektuell gigant. Axess TV och Axess Play visar nu ett samtal med Hitchens och Chistine Ockrent under rubriken "En moralisk intellektuell".

Intervjun "En moralisk intellektuell"  är inspelad i Sverige vid Ax:son Johnsonstiftelsens Engelsbergskonferens år 2003 Towards a Cosmopolitan Culture där Christopher Hitchens föreläste över temat Should the World become American och The only Revolution in town. Se samtalet på Axess TV söndag kl 20.00 eller på axess.se/play. Han hade en stark koppling till Sverige via hans gode vän ambassadör Rolf Ekéus som han även hyllar i sin självbiografi från 2010 Hitch-22: A Memoir. Han avled den 15 december 2011 vid University of Texas MD Anderson Cancer Center i Houston.

Axess TV – Sveriges kulturkanal Axess TV sänder program kring samhälle, kultur och vetenskap. Axess TV distribueras via det digitala marknätet (kanal 25), Boxer (kanal 25), Com Hems digitala utbud (kanal 42) samt Telia. Axess TV ägs av Nordstjernan Kultur och Media och stödes av Axel och Margret Ax:son Johnsons stiftelse. Se hela tablån och läs mer på www.axess.se