Moa är årets handlare

Report this content

Priset Årets Handlar´n-butik går 2015 till Moa Berglund, 27, med butik i Resele, den lilla kyrkbyn i Sollefteå kommun.

Jätteroligt! Det här ska jag fira med en stor fest för alla mina kunder. Det är dom värda, säger Moa.

Det var en sprudlande glad Moa Berglund som fick ta emot priset från scen under söndagens stora galakväll under Servicehandelsdagarna i Göteborg 24-25 april inför 1 300 mötesdeltagare från hela Sverige.

För tre år sedan tog hon över lanthandeln i Resele och efter det har försäljningen och alla andra kurvor enbart pekat rakt uppåt.

Försäljningen har ökat med cirka 15 procent om året och sortimentet utökats med drygt 35 procent sedan hon tog över butiken som i dag är en viktig träff- och samlingspunkt för de 530 byborna

¤ Vad är främsta förklaringen till framgångarna?

– Att jag valt att satsa på ekologiskt och lokalproducerat, både från byns egna gårdar och från övriga länet. Det gillar kunderna.

Handlar´n i Resele är ”nya kyrkan mitt i byn”. Det är inte bara en livsmedelsbutik, utan även café, spelombud, ombud för Systembolaget - och turistbyrå. Här kan byborna också låna en dator med tillgång till Internet.

Hon har också kunnat anställa en person, Linn-Marie Sundelin.

– Det gör att jag också kan erbjuda utkörning till pensionärerna. Och om det blir som jag hoppas är vi snart även postombud så byborna slipper åka de två milen till Näsåker, säger Moa Berglund.

Hon brinner inte bara för butiken, utan också för glesbygden.

I fjol utsågs Moa till Årets Reselebo, lovorden haglade då som nu och i motiveringen slutord stod det: ”Utan affär, ingen levande bygd”.

Vänd sida för faktarutor.

För ytterligare information kontakta:

Moa Berglund, tel 073-837 7493

Claes Salomonsson, presschef Axfood, tel 070-289 89 83

Axfood Närlivs vänder sig till kedjor och fria handlare inom servicehandeln och dagligvaruhandeln. Axfood Närlivs består av tre affärsområden: Detaljhandel (Livs), Servicehandel/Convenience och Axfood Snabbgross. Axfood Närlivs driver även de egna marknadskoncepten Tempo och Handlar´n inom dagligvaruhandeln. Axfood Närlivs ingår i Axfood-koncernen som är noterat på Nasdaq Stockholm. Se även www.axfood.se

FAKTA// Juryns motivering:

”Som den självklara mötesplatsen och goda grannen på orten utmärker sig butiken inom kedjan. Med glädje, vänlighet och ett öga för affärer har medarbetarna skapat en fin omsättningsutveckling de senaste åren på en tuff marknad. Ordning och reda, påhittighet och med en god känsla för sortimentet lyckas butiken möta sina kunder på ett fantastiskt sätt så att varje dag blir en ny föreställning.”

FAKTA// Moa Berglund

Namn: Moa Josefina Berglund

Ålder: 27

Yrke: Handlare

Familj: Pappa och tre systrar

Bor: I en liten stuga ute i skogen i Resele, Sollefteå kommun, i Ångermanland

Aktuell: Priset som Årets Handlar´n-butik 2016 som delades ut vid Servicehandelsdagarna i Göteborg 24-25 april.

Kvällens övriga vinnare:

Årets Direkten: Direkten Nöje Olofström