Anders Quist chef för affärsutvecklingen på Axfood AB

Anders Quist, vice vd på Willys AB, blir ny affärsutvecklingschef på Axfood AB. Han tillträder sin nya tjänst den 1 september.

Anders Quist har ett långt förflutet inom både Axfood-koncernen, där han varit med från starten år 2000 och utvecklat Willyskedjan, och inom dagligvaruhandeln där han dels var med och startade lågprishandeln i Stenungsund, dels var med att utveckla Billhäll-kedjan som kom att ingå i Axfood. Anders Quist har också ett sjuårigt förflutet som egen köpman med tre butiker.

- Jag har jobbat hela mitt vuxna liv inom dagligvaruhandeln och att arbeta med affärsutveckling är en naturlig del av mitt yrkesliv. Det är också viktigt för en koncern som Axfood att ha någon utanför linjedriften som kan ägna sig åt sortimensstrategi, prissättning och konceptförändringar på heltid. Jag ser verkligen fram emot det här, säger Anders Quist, 54 år.

- Med den snabba utveckling som råder inom dagligvaruhandeln behöver vi någon med Anders Quists erfarenhet, kunskap och kontaktnät inom vårt strategiska arbete, konstaterar Anders Strålman, Axfoods koncernchef.

Anders Quist tillträder tjänsten som affärsutvecklingschef den 1 september och kommer att ingå i koncernledningen som utökas till elva personer.