Axfood ”Årets börsbolag” för andra året i rad

För andra året i rad vann Axfood tävlingen årets börsbolag. Axfood vann deltävlingen Bästa årsredovisning för börsens Large cap-bolag. Efter de tidigare segrarna i tävlingarna bästa delårsrapport och bästa IR-webb gav detta Axfood totalsegern i tävlingen Årets börsbolag 2012. Priserna delades ut av Kanton och Aktiespararna på torsdagen.

Motiveringen för priset Årets börsbolag 2012:
”Axfood försvarar vinsten från föregående år och står som segrare i Årets börsbolag 2012 tack vare genomgående höga poäng. Axfood nådde förstaplatsen i deltävlingarna Bästa delårsrapport och Bästa IR-webbplats och en andraplats i Bästa årsredovisning, vilket resulterar i att de tar hem totalsegern i Årets börsbolag med en poängs marginal till tvåan Byggmax.”

Motiveringen för priset Bästa Årsredovisning, large cap:
”Axfood har en kvalitativ årsredovisning som bland annat innehåller en bra presentation av bolagets strategier och mål samt ett föredömligt marknadsavsnitt. Innehållet är dessutom lättillgängligt för läsaren och årsredovisningen uppnår 39 poäng av 43 möjliga, vilket innebär att Axfood för tredje året i rad når högst antal poäng på listan Nasdaq OMX Stockholm Stora bolag.”

För ytterligare information kontakta:
Maria Luthström, Chef Investor Relations Axfood, 076 138 74 06

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 249. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.