Axfood-aktien flyttar till Stockholmsbörsens O-lista

Report this content

Axfood-aktien flyttar till Stockholmsbörsens O-lista Styrelsen i Axfood AB har beslutat att flytta Axfood-aktien från Stockholmsbörsens A-lista till O-listan. Skälet är de mer fördelaktiga beskattningsregler kring arvs- och gåvobeskattning som råder på O-listan jämfört med de regler som gäller för A-listenoterade aktier. Axfoodaktien kommer att noteras på Stockholmsbörsens O-lista fr o m den 29 november 2002. För ytterligare information, kontakta: Göran Ennerfelt, styrelseordförande Axfood AB. Telefon: 08-701 61 00. Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 32 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00660/wkr0002.pdf