Axfood återkallar Garant Ekologiskt nöt & fläsk (blandfärs) 18%, 500 g

Axfood återkallar Garant Ekologiskt nöt & fläsk (blandfärs) 18%, 500 gram, sedan det visat sig att en begränsad batch av produkten innehåller salmonella.

Återkallelsen gäller för Garant Ekologiskt nöt & fläsk (blandfärs) 18%, 500 gram, med bäst före datum 2022-08-17 och batchnummer 220808078. Den återkallade produkten härrör från en begränsad och mindre batch där den svenska fläskråvaran vid en rutinkontroll hos leverantören visade på salmonellasmitta. Produkten har i begränsad utsträckning sålts i flertalet av Axfoods butikskedjor, och är nu stoppad.

– Vi ser ytterst allvarligt på det här och utreder nu tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt hur vi kan säkerställa att något liknande inte sker igen, säger Axfoods kvalitetschef Susanna Wadegård.

Axfood beklagar det inträffade och uppmanar alla konsumenter som köpt den aktuella varan att återlämna till den butiken för destruering, samt för att få ersättning.

Vid frågor, kontakta Axfood Konsumentkontakt via kontaktformulär på www.axfood.se/kontakt/konsumentkontakt/, eller på telefon 0771-87 67 70 (öppet 09.00-15.00 måndag-fredag).

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood AB, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och MatHem. Tillsammans har koncernen drygt 12 000 medarbetare och en omsättning om cirka 66 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.