Axfood återkallar smörgåspålägg efter larm om listeria

Axfood har beslutat att dra tillbaka ett parti av Willys nötrulle, 150 g, skivat smörgåspålägg. Det gäller produkter med bäst före-datum 26 och 27 oktober. Produkten är nu spärrad i butik. Kunder som köpt av varan med dessa bäst före-datum uppmanas att lämna tillbaka dessa i sin butik. Leverantören har funnit bakterien Listeria i prov av Willys nötrulle, skivad på tråg, med bäst före-datum 26 och 27 oktober. Alla kunder som köpt Willys nötrulle med dessa bäst före-datum uppmanas att lämna tillbaka förpackningen till butiken. Bakterien Listeria förekommer allmänt i naturen och kan hittas i de flesta livsmedelsråvaror. Bakterien är farlig främst för vissa riskgrupper som gravida eller personer med nedsatt immunförsvar. (Källa Livsmedelsverket, se http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/ ) För ytterligare information kontakta: Ingmar Kroon, presschef, Axfood AB, 0702 89 89 83