Axfood går med i klimatnätverket BLICC

Axfood går som första dagligvarubolag med i BLICC. Nätverket är endast tillgängligt för företag som arbetar aktivt och konkret med klimatfrågan.

– Vi arbetar aktivt för att minska vår klimatpåverkan i alla led, i det dagliga arbetet integreras miljöaspekterna i inköp, logistik, transporter, butiksdrift samt avfallshantering. Medlemskapet i BLICC ger oss kontaktytor och möjlighet att utbyta kunskap med företag i andra branscher för att ytterligare systematisera och effektivisera vårt miljöarbete, säger Anders Strålman vd och koncernchef Axfood.

BLICC - Business Leaders Initiative on Climate Change är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt – tillsammans och med egna projekt – för att minska sin klimatpåverkan. Alla medlemmar vill driva sina verksamheter med minimal klimatpåverkan.

– Genom vårt långvariga och medvetna arbete har vi visat att branschöverskridande samarbete är effektivt och leder till goda resultat. BLICC-företagen har under en treårsperiod minskat sin klimatpåverkan med över 25 procent och samtidigt visat på väsentliga kostnadsbesparingar, säger Ebba Lindsö, VD Respect, som koordinerar BLICC.

– Medlemskapet i BLICC stärker vårt mål att aktivt driva arbetet för såväl miljö som för hållbar utveckling för att bli bäst i vår bransch, säger Åsa Domeij miljöchef Axfood.