Axfood i nytt samarbete med Svenska matbanksnätverket för minskat matsvinn

Som första företag inleder Axfood, med butiker som Hemköp och Willys, ett rikstäckande samarbete med den nystartade verksamheten Svenska matbanksnätverket. Genom lokal matchning av butiker och matbanker, samt administrativ stöttning och rådgivning, ska matsvinnet minska samtidigt som fler personer i ekonomisk utsatthet får tillgång till mat.

– Att minska matsvinnet är ett av våra mest prioriterade mål eftersom mat som odlas, processas och transporteras för att sedan slängas innebär ett enormt resursslöseri – samtidigt som allt fler människor är i behov av stöd för att kunna äta sig mätta, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.

Cirka 150 av Hemköps och Willys butiker samarbetar redan idag med 125 lokala sociala organisationer och matbanker över hela landet genom att donera livsmedel med kort datum eller som av andra skäl är svåra att sälja i vanliga livsmedelsbutiker. Genom samarbetet med Svenska matbanksnätverket kan nu betydligt fler butiker på nya orter enkelt ansluta sig för att enklare börja donera mat.

Ett samarbete som underlättar matdonationer

Svenska matbanksnätverkets hjälper butiker att hitta lokala samarbeten med sociala organisationer och matbanker som vill ta emot livsmedel. De ser även till att parterna har tillgång till allt från aktuell information om livsmedelshantering till gällande regelverk. Arbetet sparar mycket tid och resurser och underlättar för fler butiker att ansluta sig och kunna skänka livsmedel som annars riskerar att svinnas.

De första donationerna från Hemköp och Willys via Svenska matbanksnätverket har redan ägt rum och det finns ett stort intresse hos fler nya butiker att ansluta sig för att kunna börja donera.

– Vi är stolta över att kunna bistå Axfood i kampen om mer mat till behövande. Det känns väldigt bra att inleda detta rikstäckande samarbete, säger Li Kristjansdottir, projektledare för Svenska matbanksnätverket.

Axfood har ett omfattande matsvinnsarbete

Axfood har länge arbetat för att förebygga matsvinn i hela livsmedelskedjan genom exempelvis utförsäljning av varor med kort datum, smartare förpackningar och samarbeten med leverantörer och välgörenhetsorganisationer. Till 2025 ska matsvinnet halveras jämfört med basåret 2015, ett mål som ligger inom räckhåll efter ihärdigt arbete inom hela koncernen. Till och med 2022 hade matsvinnet sjunkit till 1,2 procent av Axfoods totala omsättning, jämfört med 1,7 procent basåret 2015.

Axfood är också initiativtagare till Matmissionen, Sveriges första sociala matbutik, där mat som annars riskerar att slängas i stället säljs till personer i ekonomisk utsatthet till rabatterade priser. I samarbetet med Stockholms Stadsmission, som driver butikerna, och branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har verksamheten i år utökats till totalt nio butiker i Stockholms län. Dessutom är Willys medgrundare till två Matmissionen i Skåne samt två sociala matbutiker under namnet Maträtt i Göteborg. Samarbeten med sociala matbutiker beräknas minska matsvinnet med flera tusen ton livsmedel årligen.

Axfoods arbete mot matsvinn
Svenska matbanksnätverket

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 13 000 medarbetare och en omsättning om ungefär 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.