Axfood inleder samarbete med Rädda Barnen

Samarbetet innebär aktiviteter i ett stort antal av Axfoods butiker. Bland annat införs en knapp på pantautomater som möjliggör att kunderna kan välja att skänka pantpengar till Rädda Barnen. Rädda Barnens julkalender säljs också i butiker under december.

- Att arbeta koncernövergripande med denna typ av samarbeten ligger i linje med Axfoods värderingar och vår målsättning att ta ett större socialt ansvar. I samarbete med Rädda Barnen kan vi arbeta med att stärka barns rättigheter och förbättra livsvillkoren för de många barnen – och på så sätt åstadkomma en avgörande och hållbar förändring säger Camilla Weiner, kommunikationsdirektör Axfood. Inom kort kommer pantautomaterna i Willys butiker att ställas om så att kunderna får möjlighet att skänka pantpengarna till Rädda barnens verksamhet. Under december säljer Tempo-butikerna Rädda barnens julkalender. - Vi är jätteglada över samarbetet med Axfood. Pengarna som aktiviteterna inbringar kommer att gå till utbildningsprojekt i konfliktdrabbade Elfenbenskusten. Pengarna bidrar till att fler barn får tillgång till en bra och trygg skola, berättar Marie Johanson, chef företagssamarbeten på Rädda Barnen. Som en av de ledande oberoende barnrättsorganisationerna jobbar Rädda Barnen med att säkerställa och skydda barnens rätt till mat, husrum, sjukvård, utbildning och en tillvaro utan våld, övergrepp och exploatering. För ytterligare information, kontakta: Ingmar Kroon, presschef Axfood AB, tel 0702 89 89 83 Camilla Weiner, kommunikationsdirektör Axfood: tel 0734-04 70 62 Marie Johanson, chef företagssamarbeten på Rädda Barnen, tel 08-698 91 21