Axfood lanserar Garant Ekologiska varor

Ekologisk vardagsmat till ett rimligt pris - det är vad Axfood vill åstadkomma med det nya egna varumärket Garant Ekologiska varor. Varorna kommer att säljas i alla Axfoods butikskoncept, det vill säga Hemköp, Willys, PrisXtra, Tempo och Handlar’n.

- Det finns en stor efterfrågan på ekologiska vardagsvaror, säger Åsa Domeij, miljöchef på Axfood. Vi vill hjälpa kunderna att äta en större andel ekologisk mat. Satsningen på ett ekologiskt varumärke är dessutom en del av Axfoods arbete med att höja ambitionerna i miljöarbetet.

Genom att lansera ett eget ekologiskt varumärke vill Axfood ta ökad kontroll över både produkt- och prisutvecklingen.

- Kunderna vill veta mer än att varan är ekologiskt producerad, säger Elisabet Green-Karlsson, chef EMV-design på Axfood. De vill också veta var maten kommer ifrån och vem som tillverkat den. Den informationen ska finnas på förpackningen. Det handlar ofta om mindre företag som producerar sina varor med omtanke, omsorg och tradition. Ofta finns det en historia om produkten att läsa på förpackningen.

Taggar: