Axfood lanserar ny butikskedja

Axfood lanserar ny butikskedja Axfood lanserar en ny svensk lågpriskedja med namnet Willys Hemma. Butikerna kommer att finnas i centrala lägen och möter upp diskriminerade kundgruppers behov av att kunna handla billig mat. Det är kundgrupper som av olika anledning inte vill eller kan ta sig till ett externt centrum för att handla, t ex seniorer, singlar och körkortslösa. Den första pilotbutiken öppnar torsdag den 7 februari vid Opaltorget i Frölunda. Willys Hemma kommer att ha en av de lägsta prisnivåerna på marknaden - Med Willys Hemma möter vi en konstaterad efterfrågan som få tidigare ansträngt sig för att tillgodose. Willys Hemma är till för de som föredrar att handla snabbt, billigt och nära men som inte vill eller har möjlighet att åka ut till avsides liggande köpcentrum. I och med den här satsningen kompletterar vi våra befintliga butiker och möter också den internationella konkurrens vi ser komma, säger Tommy Kvist, VD Willys Hemma. Under en lång tid har trenden att flytta matbutiker utanför bostadsområden till mer externt liggande köpcentrum varit rådande. En utveckling både branschen själv och kommunernas etableringsansvariga drivit fram. Statistik visar samtidigt att singelhushållen ökar dramatiskt (47 % av hushållen) de äldre blir allt fler och antalet yngre i storstäderna som tar körkort minskar drastiskt. En utveckling som har skapat ett otillfredsställt behov av att kunna handla billiga dagligvaror i närheten av hemmet. Willys Hemma blir ett dotterbolag inom Axfood AB precis som de helägda kedjorna Axfood Lågpris* och Hemköp. VD för Willys Hemma blir Tommy Kvist, tidigare VD för den ursprungliga Willys-kedjan. Tommy Kvist kommer att ingå i Axfood AB:s företagsledning. Basen i den nya kedjan blir Axfoods 30 stycken HP Billigt och Nära- butiker som kommer att konverteras till Willys Hemma. Den första testbutiken öppnar den 7 februari vid Opaltorget i Frölunda och den andra den 14 februari i Täby. Målsättningen är att under 2002 etablerat ca 50 Willys Hemma och att kedjan ska bestå av ca 120 butiker med en omsättning på mellan 3-4 miljarder vid utgången av 2005. HP-butikerna omsätter idag omkring 1 miljard med ett rörelseresultat strax under 2 procent. * (Namnbyte till Willys pågår) För ytterligare information, kontakta: Tommy Kvist, VD Willys Hemma AB, tel 031-733 31 35, 0705-21 29 69 Kenneth Wall, presschef Axfood AB, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Bilder: www.axfood.se Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder kr. Antalet årsanställda är cirka 8 600. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020204BIT01370/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020204BIT01370/bit0002.pdf