• Axfood/

Axfood Närlivs AB förvärvar Reitan Servicehandel Sverige ABs färskvarudistribunal i Kungens kurva

Axfood Närlivs AB förvärvar Reitan Servicehandel Sverige AB:s färskvarudistribunal i Kungens kurva utanför Stockholm. Axfood Närlivs AB övertar verksamheten den 1 oktober 2010.

I samband med förvärvet har även ett nytt 5-årigt leveransavtal slutits mellan Axfood Närlivs AB och Reitan Servicehandel Sverige AB. Det nya avtalet gäller från den 1 januari 2011.

– Förvärvet av denna distribunal skapar goda förutsättningar för Axfood Närlivs AB att stärka och utveckla vår position som grossist inom Fast Food och snabba måltider vilka är kraftiga växande marknadssegment, säger Nicholas Pettersson, VD Axfood Närlivs AB.

– Vår färskvarudistribunal har varit väldigt viktig för oss under 10 år för att utveckla snabbmaten i våra butiker. Vi har nu kommit till ett läge där marknaden växt så mycket att Axfood kan utveckla detta bättre än vi, och vi kan ha fortsatt fokus på vår kärnverksamhet, butiken, säger Magnus Carlsson, VD Reitan Servicehandel AB.

För ytterligare information, kontakta:
Nicholas Pettersson, VD, Axfood Närlivs AB, 0702-61 28 72
Magnus Carlsson, VD Reitan Servicehandel AB, 08-587 490 00

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 225. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 840 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 46 procent av aktierna.

Reitan Servicehandel Sverige AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och 7-Eleven och har idag verksamhet genom cirka 515 butiker. Reitan Servicehandel har uder de senaste fyra åren haft en enorm framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell innebär att Reitan Servicehandel driver 115 bensinstationer under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Servicehandel Sverige AB ägs av det norska bolaget Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark samt Lettland. Varuomsättningen för Reitangruppen 2009 blev cirka 70 miljarder SEK. För mer information se: www.pressbyran.se, www.7-eleven.se och www.reitangruppen.no.

Taggar: