• Axfood/

Axfood och Generation Pep lanserar nytt unikt mellanmål baserat på hydrotermisk innovation som möjliggör ökat mineralupptag

Ett mångårigt innovations- och utvecklingsarbete visar att mineraler som järn och zink kan bli nästan lika tillgängliga i spannmål som i kött. Axfood och Generation Pep lanserar nu Råggyberry, ett mellanmål baserat på denna innovation och fyllt med näring, mineraler, fullkorn och frukt. Idag börjar mellanmålet säljas på Urban Deli och i ett urval testbutiker inom Hemköp och Willys. Målet är att skala upp tillverkningen och lansera Råggyberry brett i butiker över hela landet.

Samtidigt som vi av både av hälso- och klimatskäl behöver äta mer växtbaserad mat och mer fullkorn behöver vi få i oss tillräckligt med näringsämnen. Endast 1 av 10 svenskar får idag i sig den mängd fullkorn som Livsmedelsverket rekommenderar. Och många – inte minst unga – får också i sig för lite mineraler, som järn. I Sverige löper exempelvis 25–30 procent av alla flickor och unga risk för järnbristanemi.

En av utmaningarna är att våra kroppar har svårare att tillgodogöra sig mineraler som finns i spannmål än mineraler som finns i kött. Detta problem, i kombination med att skapa en optimerad och skalbar lösning, är något som forskarna bakom Hidden in Grains, samt Axfoundation, MatLust utvecklingsnod, Warbro kvarn och Chalmers tekniska högskola nu nått ett genombrott kring. Genom hydrotermisk behandling av spannmål har upp till fyra gånger mer järn och zink blivit tillgängliga för kroppen att ta upp. Och tillsammans med Axfood och Generation Pep har nu, med den hydrotermiskt behandlade rågen som bas, ett nytt rejält mellanmål med en frukt- och bärkompott som innehåller C-vitamin, yoghurt med kalcium, fulkornsråg som nästan dubblar ungas dagliga fullkornsintag, och tillgängliga mineraler utvecklats: Råggyberry. Idag släpps för första gången en sådan produkt inom dagligvaruhandeln, när Urban Deli börjar sälja mellanmålet, liksom ett knappt tiotal testbutiker inom Hemköp och Willys.

– Vi vill göra det enkelt för konsumenter att äta hälsosamt. Genom att samarbeta med en bredd av aktörer inom hela kedjan kan vi nu lanserar ett mellanmål som vi tror mycket på, som är bra för både hälsa och klimat, och dessutom väldigt gott. Vi hoppas konsumenterna ska testa och gilla Råggyberry, och att vi då ska kunna skala upp produktionen och lansera den som en Garantprodukt, brett över hela landet, säger Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

Hydrotermisk behandling är en nygammal metod som nu optimerats av forskarna bakom Hidden in Grains, så att mineralerna i spannmål som vete, korn och råg kan frigöras. Förenklat innebär behandlingen att spannmålet blötläggs under en viss tid och temperatur. Behandlingen gör att upp till 99 procent av den fytinsyra som binder mineraler i spannmål bryts ned, och därmed frigör mineralerna. Det gör i sin tur att upp till fyra gånger mer mineraler som järn och zink blir tillgängliga för kroppen att ta upp, visar Axfoundations färska rapport Nästa generation fullkornsprodukter – ett mineralskifte för hälsan och planeten.

– Genom den hydrotermiska behandlingen kan vi öka värdet av spannmål som källa till näring, till en mycket liten klimat- och energikostnad, samtidigt som spannmålen blir smakrika och enkla att använda, säger David Fredlund, vd på Hidden in Grains och ansvarig för produkt- och produktionsutveckling.

Med den hydrotermiskt behandlade fullkornsrågen som bas, och bitar som blir kvar men är svåra att sälja vid Falköpings mejeris tillverkning av vitost, yoghurt, svartvinbärs-kompott och lite socker har Råggyberry tagits fram - och med goda resultat testats på ett stort antal barnfamiljer tillsammans med Urban Deli, Middagsfrid, Dagab och Generation Pep. Produkten tillverkas av Urban Deli, och idag inleds försäljningen på Urban Deli (Sveavägen, Nytorget, Sickla, Hagastaden), samt testförsäljning under sex veckor i ett antal utvalda Hemköp- (Torsplan, Stockholm City, Östermalm, Birger Jarl, Sickla) och Willys-butiker (Fridhemsplan, Mariahallen, Sickla) i Stockholm.

–  Det är inspirerande att vara en del av det här innovationsprojektet och nu lansera Råggyberry på marknaden. Lanseringen är ett viktigt steg framåt i vår resa att fortsätta leverera innovativa och hållbara produkter som bidrar till en positiv förändring i samhället och stödjer vår långsiktiga vision, säger Fanny Sturén, ansvarig för hållbar utveckling på Urban Deli.

Råggyberry är också en del av Axfoods och Generation Peps långsiktiga samarbete, med fokus på att stärka barn och ungas hälsa.

– Vi vet att både vuxna och barn får i sig alldeles för lite fullkorn, och enligt Pep-rapporten äter barn i genomsnitt bara hälften av den mängd frukt och grönt dagligen som de behöver för att må bra.  Råggyberry bockar av flera av de saker barn och unga behöver äta mer av och är en produkt som vi är glada över att ha tagit fram genom ett samarbete med många involverade aktörer, och som vi ser kan göra stor nytta för hälsan, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Råggyberry är framtagen av innovationsprojektet Mineralskiftet, med Axfoundation, Hidden in Grains, Warbo kvarn och utvecklingsnoden MatLust, i samarbete med Axfood-bolagen Urban Deli, Middagsfrid och Dagab, samt Generation Pep.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, magnus.tornblom@axfood.se, 070-266 27 12

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.