Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Axfood ökar sitt ägande från 50 till drygt 90 procent i Urban Deli och fördjupar samtidigt samarbetet.

Urban Deli är en blandning av restaurang, bar, saluhall och matbutik som startade 2009 på Nytorget i Stockholm. Axfood har varit minoritetsägare redan från start och ökade till hälftenägare 2014 i samband med öppningen på Sveavägen.

Ett första steg i det nu ökade ägandet och närmare samarbetet är att ett större antal av Urban Delis egna och unika produkter kommer att säljas även i Hemköps butiker i Stockholmsregionen.

– Urban Deli kommer även i fortsättningen att vara en spjutspets vad gäller innovation och trender där vi testar nya och spännande produkter och koncept. Här kan vi också utveckla morgondagens måltidslösningar som ett svar på den branschglidning vi ser och som blir allt tydligare och som kan komma att introduceras i samtliga kedjor inom Axfoodfamiljen, säger Nicholas Pettersson, Axfood och styrelseordförande i Urban Deli.

Dan Jacobson, vd Urban Deli, ser stora fördelar med att Axfood stärker sitt ägande.
Med en stark finansiell ägare som Axfood i ryggen kan Urban Deli fortsätta vara en market maker som driver innovation och utveckling kopplat såväl till egna restauranger och butiker som till Axfoodfamiljens övriga kedjor.

Klas Balkow, Axfoods koncernchef, säger i en kommentar:

– Branschglidningen är en trend som blir allt tydligare. Som en del i vår satsning på att utveckla Axfoods olika kunderbjudanden fördjupar vi nu vårt samarbete med Urban Deli. Samtidigt ökar vi också våra investeringar i konceptet för att ligga i framkant inom nya måltidslösningar.

Fakta Urban Deli:
Urban Deli är en blandning av matbutik, saluhall, bar och restaurang och finns idag på Nytorget, Sveavägen, Sickla, Centralstationen och Åhléns City i Stockholm. Urban Deli driver även en cateringverksamhet samt uthyrning av konferens- och festlokaler i Stockholm. Urban Deli har cirka 350 medarbetare och visionen är att göra matlivet enklare, godare och lyckligare. Läs mer på www.urbandeli.org

För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83.
Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 14 december 2018, kl 10:30 (CET).

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Mat som är bra och hållbar. Kedjorna Willys och Hemköp ingår, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är också ägare till mat.se, Middagsfrid samt delägare i Urban Deli och Eurocash. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på axfood.se