Axfood överlåter enligt avtal minoritetsandel i Eurocash till Norgesgruppen

Report this content

EU-kommissionen har godkänt att Norgesgruppen förvärvar 49 procent av Eurocash Food AB. Därmed säljer Axfood minoritetsandelen av gränshandelsbolaget till Norgesgruppen.

I samband med förvärvet av gränshandelsbolaget Eurocash i januari i år slöt Axfood avtal om att sälja 49 procent av aktierna i Eurocash till Norgesgruppen. Norgesgruppens förvärv var villkorat av att EU-kommissionen godkänner överlåtelsen. Med Kommissionens godkännande säljer nu Axfood minoritetsposten till Norgesgruppen.

Det är glädjande att vi nu kan slutföra affären och gemensamt med Norgesgruppen fortsätta utvecklingen av gränshandeln genom Eurocash, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood AB.

För att även i framtiden få förnyat förtroende från våra kunder, bör vi stärka vår kunskap om marknader utanför våra landsgränser, vilket detta avtal bidrar till, förklarar Runar Hollevik, vd och koncernchef för Norgesgruppen.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Ketels, chef investerarrelationer Axfood AB, +46 72 23 606 43
Ingrid Solberg Gundersen, kommunikationschef, Norgesgruppen AS, +47 975 14

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 17 augusti 2017, klockan 15:45 (CET).

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Mat som är bra och hållbar. Kedjorna Willys och Hemköp ingår, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är också ägare till mat.se, Middagsfrid samt delägare i Urban Deli och Eurocash. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på axfood.se