Axfood säljer Spar Finland

Axfood har idag slutit ett avtal med finska SOK avseende försäljning av Axfoods hela innehav i Spar Finland Abp. Axfood är största ägare i Spar Finland med 75,2 procent av rösterna och 69,3 procent av kapitalet.

Avtalet med SOK innebär att Axfood kommer att sälja samtliga aktier i Spar Finland till SOK för en kontant köpeskilling om 38,7 miljoner euro (ca 360 msek) d v s 49,19 euro per aktie i Spar Finland. Axfood äger 69,3 procent av aktierna och 75,2 procent av rösterna i Spar Finland. Aktierna i Spar Finland var 2005-06-30 i Axfood bokförda till 325,2 miljoner kronor. SOK:s köp är villkorat av att förvärvet godkännes av det finska konkurrensverket och att SOK, tillsammans med Axfoods aktier, blir ägare till mer än 90 procent av aktier och röster i Spar Finland. Vissa andra större aktieägare i Spar Finland, som tillsammans äger 23,0 procent av aktiekapitalet och 19,9 procent av röstetalet i Spar Finland, har avtalat med SOK att de kommer att sälja sina aktier till ett pris av 50 euro per aktie i samband med att Axfood säljer sina aktier till SOK. Ifall de ovannämnda aktieköpen genomförs, kommer SOK att äga sammanlagt 92,3 procent av aktierna och 95,1 procent av rösterna i Spar Finland. Aktieköpen bedöms vara genomförda under oktober 2005. SOK har för avsikt att inleda inlösningsförfaranden så fort som möjligt efter att aktieköpen har genomförts. Som inlösningsvederlag kommer SOK att betala 50 euro för varje A- och K-aktie i Spar Finland Abp. – Med S-gruppen som ny huvudägare har Spar Finland bättre förutsättningar att utvecklas vidare på den finska dagligvarumarknaden, säger Mats Jansson, vd Axfood AB och ordförande i Spar Finland. Spar Finlands omsättning 2004 uppgick till 566,2 miljoner euro och omsättningen för första halvåret 2005 var 264,4 miljoner euro. Resultatet före skatt uppgick till 2,4 miljoner euro för 2004 och till -1,6 miljoner euro för första halvåret 2005. Per 2005-06-30 var bolagets tillgångar 114,1 miljoner euro och bolagets skulder 72,4 miljoner euro. Antalet anställda var i genomsnitt 850 under första halvåret 2005. Kooperativa SOK ingår i finska S-gruppen som består av 22 oberoende regionalhandelslag och SOK med dotterbolag. SOK med över 30 procents marknadsandel har varit den mest framgångsrika aktören på den finska dagligvarumarknaden under senare år. S-gruppens verksamhetsområden är detaljhandel, trafikbutiker och bränslehandel, varuhus- och specialaffärshandel, hotell- och restaurangverksamhet, bil- och reservdelshandel samt lantbrukshandel. I slutet av år 2004 hade S-gruppen 26 353 anställda. Detaljhandelsförsäljningen uppgick till 8 080 miljoner euro och resultatet före extraordinära poster till 321 miljoner euro. I slutet av juni 2005 hade S-gruppen totalt 1 480 541 medlemmar. För mer information, kontakta: Lars Nilsson, chef ekonomi- och finans Axfood AB, 0705-69 66 33 Mats Jansson, vd Axfood AB, 08-553 998 10, 0705-69 48 11 Kenneth Wall, presschef Axfood AB, 0703-124 122