Axfood satsar på hållbara fiskdiskar

Axfood ökar takten i arbetet med hållbar utveckling och koncernens miljöfrågor ses över. Det gäller allt från transporter, energianvändning till ekologiska varor och andra sortimentsfrågor.

Ett konkret resultat av miljösatsningen är en ny fiskpolicy, som bland annat innebär att fisk och skaldjur från hotade bestånd inte ska saluföras i butikerna. Vid bedömning av vilka bestånd som är hotade utgår Axfood från WWF:s rödlista.

- Första steget är redan taget när det gäller de centrala inköpen av djupfryst fisk, säger Åsa Domeij. Vi ska också informera vår personal om vad fiskpolicyn innebär och hur vi ska jobba för att skapa hållbara fiskdiskar. Steg för steg kommer vi att närma oss målet med ett miljöanpassat fisksortiment i samtliga butiker.

Det handlar inte bara om att ta bort varor ur sortimentet. Fisk och skaldjur från hållbara bestånd (”grönlistade”) ska lyftas fram och vi kommer att guida och informera våra kunder hur de kan handla fisk på ett hållbart sätt.

Inriktningen är att erbjuda ett bra sortiment av KRAV- och MSC-märkt fisk.

Greenpeace offentliggjorde på torsdagen en uppföljning av den rankinglista över livsmedelskedjornas miljöanpassning av fisksortimentet. Axfood har fått en topplacering i den uppdaterade rankingen.

- Vi sätter själva vår långsiktiga agenda för miljöarbetet, säger Axfoods koncernchef Anders Strålman. Men Greenpeace ranking känns samtidigt som en bekräftelse på att vi är på rätt väg.

Se Greenpeaces ranking på: