Axfood satsar på Rainforest Alliance

Axfood har beslutat att alla teer och allt kaffe av det egna varumärket Garant ska komma från Rainforest Alliance-certifierade odlingar. Först ut kommer två typer av kaffe, som lanseras redan i höst. Våren 2015 kommer de första teerna. Sammanlagt planeras lansering av 30 produkter med Rainforest Alliance-grodan.

Axfood anser att Rainforest Alliance ger stora positiva effekter både för såväl miljö och klimat som för sociala och ekonomiska förhållanden.

Den som certifierar sig enligt Rainforest Alliance tar ett sort steg i riktning mot ett hållbart jordbruk. Det innebär begränsning av kemikalieanvändning, effektiv vattenanvändning, säkrare arbetsmiljö, införande av metoder som ger ökad produktivitet, klimatsmart odling och anständiga löner.

Satsningen på Rainforest Alliance är en del av Axfoods hållbarhetsarbete.

För ytterligare information, kontakta:
Ingmar Kroon, presschef Axfood, 070- 289 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 253. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.