Axfood tar bort burhönsägg från egna varor

Report this content

Axfoods konsumentbutiker säljer sedan tidigare inga ägg från burhöns. Ett arbete pågår även för att minska förekomsten av ägg från burhöns i hundratals så kallade sammansatta produkter. Målet är att inga produkter av de egna varumärkena Eldorado och Garant ska innehålla burhönsägg redan under nästa år.

Djuromsorg är en prioriterad fråga för oss och etiska val blir allt viktigare för många kunder. Därför är det ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete att ta bort burhönsägg som ingrediens i allt fler varor, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Många livsmedel såsom såser, kakor, dressingar och färdigrätter innehåller ägg. Axfood har under flera år arbetat för att leverantörer av produkter till de egna varumärkena Eldorado och Garant ska byta till ägg från frigående höns.

Det kan tyckas som en enkel uppgift, men den har visat sig vara ganska knepig. Det finns inte heller någon lagstiftning som kräver att uppgifter om till exempel ursprung ska tydliggöras för mindre ingredienser av det här slaget, säger Åsa Domeij.

Idag återstår endast ett mindre antal varor som innehåller ägg från burhöns i Axfoods sortimentet av Eldorado och Garant. Målsättningen är att arbetet ska vara slutfört under 2020.

Axfoods beslut välkomnas av Djurens Rätt, Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation:

Vi är väldigt glada över Axfoods beslut att även säga nej till burägg i egna varor. Vi hoppas att fler företag ska följa i deras fotspår, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Middagsfrid grundades 2007 och är världens första företag för hemleverans av färdigplanerade matkassar. Visionen är en bättre matvärld där allt fler värderar hemlagad mat baserad på riktiga råvaror där man även tagit hänsyn till hälsa, natur och klimat. Menyerna byts ut varje vecka och baseras på färsk, klimatsmart och tillsatsfri mat. Middagsfrid levererar till drygt 300 orter i Sverige. Sedan 2017 är Middagsfrid en del av Axfoodfamiljen.