Axfoods kedjor slutar sälja engångsgrillar

Report this content

Axfood har beslutat att fasa ut engångsgrillar ur sortimentet. Beslutet gäller såväl Willys, Hemköp, Tempo som Axfood Snabbgross alla butiker.

Beslutet grundar sig i första hand på miljöskäl. Engångsgrillarna består av aluminium, som är mycket energikrävande att producera, och hamnar mycket sällan i metallåtervinningen, utan blir istället till skräp i naturen. De kan i vissa fall även utgöra en brandfara.

I praktiken innebär beslutet att inga fler engångsgrillar kommer att köpas in från leverantör när befintligt lager är slut.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se