Axfoods kött paketeras i Sveriges modernaste anläggning

Tisdagen den 10 februari invigs Danish Crowns nya anläggning som är byggd för att paketera kött för Axfood. Det blir Sveriges modernaste anläggning för köttberedning och kommer att paketera huvuddelen av det kött som säljs på Willys och Hemköp.

Danish Crown har byggt en helt ny anläggning i Torsvik, cirka 6 kilometer söder om Jönköping. Anläggningen är byggd enbart för att paketera kött till Axfood och är nu klar att tas i bruk. Det nya sättet att jobba med centralpaketerat kött rullas ut inom Axfoods kedjor under februari månad.

- Vi kommer att ta fram produkter som sticker ut, säger Torbjörn Lithell, affärsområdeschef för kött på Axfood. Det betyder nya och annorlunda styckdetaljer, köttkorvar och säsongsanpassade varor som grillprodukter till sommaren och julsortiment, överhuvudtaget en väldigt stor flexibilitet. På det sättet kan vi erbjuda kunderna ett mer varierat sortiment alla dagar i veckan.

Axfood valde Danish Crown som samarbetspartner när det gäller köttpaketering för att företaget har de modernaste lösningarna och den högsta kvaliteten i hanteringen av köttet. Danish Crown är en av Europas ledande köttfabrikanter och har ett flertal moderna paketeringsanläggningar runt om i Europa.

Axfood kommer att fortsätta köpa kött av samma leverantörer som tidigare. Avtalet med Danish Crown gäller endast paketering.