Axfoods lågpriskedja får namnet Willys

Axfoods lågpriskedja får namnet Willys Willys blir en rikstäckande lågpriskedja omfattande omkring 70 helägda butiker när Axfood AB samlar alla större lågprisbutiker under ett och samma varumärke. Willys har de senaste åtta månaderna haft en mycket stark tillväxt med 15 nyetablerade butiker och kännedomen kring varumärket har ökat inom hela Sverige. Butikerna finns från Luleå i norr till Malmö i söder. - Arbetet med hur den nya lågpriskedjan ska utformas har pågått under ett halvårs tid och är en del i Axfoods övergripande strategi att etablera kedjedrift och skapa mervärden både för aktieägare och konsument, säger Anders Strålman, VD Axfood Lågpris AB. Inom Axfood Lågpris finns idag också butikskedjorna Exet, Matex och HP Billigt och Nära, totalt ca 85 helägda butiker som omsätter drygt 5 miljarder. Axfood Lågpris är därmed marknadsledande i Sverige på lågprisbutiker. Den nya lågpriskedjan kommer att omfatta nuvarande Exet/Matex och Willys-butikerna vilka sammantaget uppgår till ca 70 butiker. De mindre butikerna som inte passar in i Willys-konceptet kommer fortsättningsvis att verka under HP-skylten. Bolagsnamnet Axfood Lågpris AB kommer att ändras till Willys AB. Under hösten bestäms nytt sortiment, ny prisstrategi, layout och butikskommunikation samt egna märkesvaror för den nya lågpriskedjan Willys. Konverteringen av Exet och Matexbutikerna kommer att påbörjas under första kvartalet 2002. - Willys har det senaste året konsekvent fortsatt att vara billigast i alla prisundersökningar och det ska bli mycket roligt att få erbjuda större delen av svenska folket att få del av Sveriges billigaste matkasse, säger Anders Strålman, VD Axfood Lågpris AB. Ett av skälen till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är frånvaron av manuella diskar samt att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Men det finns gott om färskvaror, både fräscha grönsaker och färskt kött. Allt kött bereds och packas på plats i butiken och läggs ut färskpackat i diskarna - allt för att undvika långa transporter av färdigpackat kött. För ytterligare information, kontakta: Anders Strålman, VD Axfood Lågpris AB, tel 031-733 31 01, 0708-37 88 37 Bodil Eriksson, Informationsdirektör Axfood AB, 070-629 66 34 Kenneth Wall, Presschef Axfood AB, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Axfood bildades genom samgående mellan Hemköp och D&D Dagligvaror samt förvärv av Spar i Sverige, Spar Inn Snabbgross och Spar Finland. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken som Hemköp, Axfood Lågpris (ex Willys), Spar, Vivo och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 8000. Bolaget omfattar drygt 1000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 330 butiker i Finland, varav 85 är delägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A- lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/03/20010702BIT00870/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/03/20010702BIT00870/bit0002.pdf