Blippa – för snabbare och enklare betalning

Nu blir det möjligt att betala genom att blippa betalkortet i Axfoods butiker. Det innebär att kunderna kan betala genom att hålla betalkortet mot terminalen i kassan, istället för att dra det. Blipp-betalning är ytterligare ett steg i företagets satsning på förenklande och digitaliserade tjänster.

Nu får våra kunder ett snabbt och enkelt betalningsalternativ som går hand i hand med våra övriga digitala satsningar i butikerna, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood.

Sedan början av året har blipp-tjänsten (så kallad närfältskommunikation, NFC) testats både internt och i flera av Axfoods butiker i Stockholm. Eftersom resultatet från pilotprojektet varit lyckat blir det möjligt att betala genom att blippa hos Willys, Hemköp, Tempo, Eurocash och Axfood Snabbgross från den 31 maj.

Fördelen med blipp är att betalningarna blir både enklare och snabbare. Belopp på upp till 200 kronor godkänns direkt genom att kortet hålls mot terminalen. En kryptering direkt i terminalen gör betalningen lika säker som med chipkort. En symbol på kortet indikerar om det kan användas för blipp-betalning. Blipp betalning fungerar även via ApplePay och SamsungPay.

Funktionen innebär även ett minskat behov av service och reparationer av betalningsterminaler i butikerna eftersom slitaget minskar. Kundens betalkort riskerar inte heller att slitas ut i samma takt som tidigare.

Nyheten är en av flera digitala satsningar som nyligen genomförts inom Axfood och kommit till nytta för kunderna. Utökade satsningar på självscanning, digitala kvitton hos Hemköp, fler själv-utcheckningskassor samt gratis wifi i alla Willys och Hemköps butiker är initiativ som tidigare genomförts.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning: 0702-89 89 83.

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Mat som är bra och hållbar. Kedjorna Willys och Hemköp ingår, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är också ägare till Mat.se, Middagsfrid samt delägare i Urban Deli och Eurocash. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

Taggar: