GodHjälp fortsätter hjälpa riskgrupper med stöd av Axfood och Coop

Report this content

Axfood - med kedjorna Willys, Hemköp och Tempo -  och Coop utökar sitt engagemang för GodHjälp, och fortsätter finansiera driften av GodHjälp under hösten.

GodHjälp hjälper Hemmahjältar, det vill säga personer i riskgrupper som behöver hjälp med att handla, över hela Sverige och kan nu driva sin verksamhet vidare under hösten tack vare befintliga samarbetspartners och driftsfinansiering från Axfood och Coop.

Ingen vet hur hösten och vintern utvecklas gällande smittspridning av covid-19 och belastning på vården. GodHjälp, ett initiativ startat av stiftelsen GoodCause coronavåren 2020, har idag över 6 000 volontärer som är redo att hjälpa till i hela Sverige med inköp av mat- och apoteksvaror.

- Vi hjälper fortsatt hundratals varje månad och ser ett stort samhällsvärde i att behålla beredskapen hög. Vi är därför oerhört tacksamma att Coop och Axfood ger bidrag som möjliggör fortsatt verksamhet under hösten, kommenterar Stefan Krook, ordförande i Stiftelsen GoodCause och intiativtagare till GodHjälp.

- Den här pandemin har visat hur mycket goda krafter som finns i samhället, och vilken kreativitet och vilja som finns för att hjälpa till. GodHjälp är ett sådant initiativ, och vi är glada att vi från Axfoods, Willys, Hemköps och Tempos sida kan fortsätta stötta GodHjälp och de Hemmahjältar som nu kan fortsätta få hjälp av de tusentals volontärer som ställer upp, säger Axfoods vd Klas Balkow.

- Vi måste alla hjälpas åt att hålla i, och hålla ut, i den här svåra situationen. GodHjälp gör en viktig insats för att det ska vara enkelt för äldre och personer i riskgrupper att få maten hem till dörren på ett säkert sätt. För oss på Coop är det självklart att göra det vi kan för att underlätta i krisen och vi fortsätter därför stötta GodHjälp för att fler i riskgrupper ska kunna stanna hemma, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

GodHjälp möjliggör gratis hemleveranser av mat- och apoteksvaror till riskgrupper. Vi sammanför personer i riskgrupper med verifierade volontärer som hjälper personerna i riskgrupperna att stanna hemma och rädda liv och minska belastningen på vården. GodHjälp är ett initiativ startat av stiftelsen GoodCause. Läs mer på www.godhjalp.se.

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning på mer än 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.