Matkassen 2030: 79 förslag till hållbar livsmedelsstrategi

Axfood Matkassen2030 FINALAxfood Matkassen2030 FINALUppmuntra hållbar konsumtion. Förädla svenska mervärden och innovation. Se landsbygden som en resurs. Ett fossilfritt Sverige. Hållbar produktion som förbättrar både ekologiskt och övrigt jordbruk.

Med det som grund och med 79 konkreta förslag till åtgärder vill Axfood med rapporten Matkassen 2030 bidra till en mer hållbar livsmedelsstrategi för Sverige.

Dagens konsumenter efterfrågar hållbarhet och det är vårt ansvar att förmedla den insikten till producenter och beslutsfattare, säger Anders Strålman, vd och koncernchef för Axfood.

För Axfood är den matkasse som över en miljon kunder handlar från Willys och Hemköps butiker varje vecka nyckeln till en mer hållbar utveckling inom dagligvaruhandeln.

Kundernas köpbeslut har enorm inverkan på samhället, både nationellt och globalt.

Konsumenterna är redo, men det måste bli enklare och mer lustfyllt för dem att välja rätt.

Därför har Axfood tagit fram rapporten Matkassen 2030, företagets vision om en mer hållbar matkasse och livsmedelssektor - och Axfoods bidrag till den av regeringen kommande nationella livsmedelsstrategin.

•  Sätt ett politiskt mål för ekologiska konsumtionen inom offentlig sektor.
  •  Inrätta ett industriforskningsinstitut som bidrar till innovation och utveckling av framtidens livsmedel.
  •  Anta ett nationellt mål för att halvera matsvinnet till 2030.

Det är bara tre av de 79 konkreta förslagen i rapporten som presenterades vid ett frukostseminarium i Almedalen på tisdagen.

I rapporten uppmanas näringsliv, politiker och myndigheter att samverka för att nå de resultat som krävs för att nå de uppsatta målen.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, anser att det viktigaste är att utveckla och förädla svenska mervärden och att satsa på innovation för att Sverige ska vara konkurrenskraftiga även i framtiden vad gäller mat.

Med Matkassen 2030 vill vi främja ett hållbart svenskt jordbruk, ställa krav på att vi är nytänkande och att vi inspirerar och gör det enklare för konsumenterna att göra mer hållbara val när de handlar i våra butiker.

Läs hela rapporten med de 79 förslagen på www.axfood.se.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se