Nu öppnar Willys i Ystad

Nu öppnar Willys i Ystad Lågpriskedjan Willys fortsätter att expandera i Sverige. På onsdag den 12 februari öppnar Willys i Ystad. Det är f.d. Eurospar som nu profileras om till Willys. Willys är i dag Sveriges snabbast växande lågpriskedja och satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror. Willys ingår i livsmedelskoncernen Axfood. - Willys lågpriskoncept är mycket starkt växande och en utmaning för alla övriga handlare i de nya områden vi etablerar oss i, säger Anders Strålman, VD, Willys AB. Det finns en stor efterfrågan hos många svenska konsumenter av just det som Willysbutikerna kan erbjuda. En rapport från konkurrensverket visar att det föreligger ett tydligt samband mellan etablering av lågprisbutiker och låga genomsnittspriser på mat. Lågprisbutikerna utövar ett pristryck på övriga butiker i närområdet. - Willys affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse och i stort sett i alla prisundersökningar vi ingått i har Willys matkassar varit billigast. Vi är nu mitt uppe i en butiksexpansion som ska ge hela Sverige sänkta matpriser, säger Anders Strålman, VD Willys AB. Willys är lågprisbutiker med ett brett utbud av varor. Willysbutikerna har ett sortiment på cirka 6 500 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall som transporteras direkt in i butiken. I butikerna finns också gott om färskvaror, t ex fräscha grönsaker och färskt kött. Willys i Ystad är fr o m årsskiftet en helägd butik till Axfood, från att ha varit privatägd till 20 procent. Willyskedjan omfattar 74 butiker runtom i Sverige varav ett tjugotal butiker fortfarande verkar under varumärket Exet/Matex. Målet är att etablera en homogen Willyskedja. I Axfood ingår även Willys hemma som är Axfoods lågpriskedja för mindre butiker. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Trebeus, butikschef, Willys Ystad, tel 0705-11 19 74 Anders Strålman, VD, Willys AB, tel 0708-37 88 37 Märta Kuylenstierna, presstjänsten, Axfood AB, tel 08-553 99 818 Övrig info: www.willys.se och www.axfood.se Willys AB:s affärsidé är att tillhandahålla Sveriges billigaste matkasse. Bolaget driver lågpriskedjorna Willys och Exet/Matex. I verksamheten finns drygt 70 helägda butiker som omsätter ca 8 miljarder. Willys AB är därmed marknadsledande i Sverige på lågpriskedjor. Willys ingår i Axfood AB som är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. I koncernen ingår också de helägda butikskedjorna Hemköp och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 32 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00080/wkr0002.pdf