Ny Willysbutik i Stockholm

Report this content

Lågpriskedjan Willys fortsätter att expandera i Stockholms län. Willys slår till sommaren upp portarna till en helt nybyggd butik i Mölnvik, Värmdö. Därmed har koncernen tio Willysbutiker i Stockholmsområdet. Willys är i dag Sveriges snabbast växande lågpriskedja och satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror. Willys ingår i livsmedelskoncernen Axfood.

– Axfood vill satsa 800-1000 miljoner kronor i nya Willysbutiker under de närmaste tre åren. Antalet butiker ska under perioden öka från 70 till 100 med tyngdpunkt på Stockholm, Göteborg och Malmö. Willys nyetablering i Värmdö är ett steg i rätt riktning, säger Rolf Stenquist, etableringsansvarig Axfood AB

Undersökningar visar att maten i Stockholm är 7 procent dyrare än i Västsverige. En tvåbarnsfamilj i Stockholm betalar 4 300 kronor mer per år för sina dagligvaror än en familj i Göteborg. En orsak till detta är, enligt Konkurrensverket, att det saknas konkurrens från lågprisbutiker. Fortfarande finns mycket få lågprisbutiker i Stockholm.

– Willys affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse och i stort sett i alla prisundersökningar vi ingått i har Willys matkassar varit billigast, säger Anders Strålman, VD, Willys AB. Det finns en stor efterfrågan hos många svenska konsumenter av just det som Willysbutikerna kan erbjuda.

Willys är lågprisbutiker med ett brett utbud av varor. Willysbutikerna har ett sortiment på cirka 7000 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall som transporteras direkt in i butiken. I butikerna finns också gott om färskvaror, t ex fräscha grönsaker och färskt kött.

Willyskedjan omfattar 73 butiker runtom i Sverige varav ett tjugotal butiker fortfarande verkar under varumärket Exet/Matex. Målet är att etablera en homogen Willyskedja. I Axfood ingår även Willys Hemma som är Axfoods lågpriskedja för mindre butiker.