• Axfood/

Pressinbjudan Mat 2030 – Axfood presenterar 125 hållbara lösningar för mat-Sverige

Onsdagen den 18 oktober klockan 08.30-9.00 presenterar Axfood den nya rapporten Mat 2030, med 125 förslag för politik och näringsliv om hur produktionen och konsumtionen av mat kan bli mer hållbar. Anmälan till webbsändningen nedan.

För att få ett hållbart mat-Sverige behövs fler lösningar och mer samverkan mellan jordbruket, industrin, dagligvarubranschen och politiken. Det är något Axfood tagit fasta på i rapporten Mat 2030, Axfoods förslag till en mer hållbar livsmedelsstrategi, som i år publiceras för åttonde gången, och bland annat innehåller en rad nya förslag med hälsa, klimat och biologisk mångfald i fokus.

Med 125 konkreta förslag ska mat-Sverige förbättras genom att uppmuntra till hållbar konsumtion, stärka mervärden för svenska livsmedel, rikta fokus mot landsbygden, göra Sverige fossilfritt och förbättra sättet som maten produceras på.

Hör Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij och hållbarhetsinnovatör Helena Allard om förslag och lösningar som kan göra mat-Sverige mer hållbart. Medverkar gör även Carolina Klüft, Generation Pep, Jenny Jewert, WWF, Konrad Stralka, BalticWaters, samt Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

Tid: onsdag 18 oktober klockan 08.30-09.00.
Anmälan: sker via denna länk!

Varmt välkommen!

Axfood

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 12 000 medarbetare och en omsättning om närmare 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.