• Axfood/

Samgåendet mellan Mat.se och Mathem slutfört – Axfood ny delägare i Mathem

Idag slutfördes Mathems förvärv av Mat.se, i samband med vilket Axfood blir näst största delägare i Mathem, genom att avyttringen av Mat.se sker mot betalning i aktier i Mathem. Genom samgåendet skapas synergier och skala som ger bättre möjligheter att utveckla ett starkt erbjudande inom den renodlade e-handeln med hemleveranser.

– När Mat.se och Mathem nu slås samman skapas förutsättningar för ett än mer konkurrenskraftigt kunderbjudande inom renodlade hemleveranser. Axfood går också in i en ny spännande fas som delägare i Mathem, och med ett långsiktigt leverans- och samarbetsavtal mellan Dagab och Mathem. Samtidigt fortsätter vi utveckla och stärka Willys och Hemköps omnikanalerbjudande, där kombinationen av fysiska butiker och e-handel, med såväl hemleverans som upphämtning i butik, samverkar och kan bidra till fortsatt tillväxt, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

Den 14 december tillkännagavs att Axfood som en del i ett strategiskt partnerskap hade ingått avtal om att avyttra verksamheten i Mat.se till Mathem mot betalning i nyemitterade aktier i Mathem som uppgår till en ägarandel om 16,5 procent. Axfoods dotterbolag Dagab tecknade samtidigt ett sjuårigt leverans- och samarbetsavtal med Mathem avseende inköp, sortiment och logistik. Köpeskillingen på kassa- och skuldfri basis uppgår till 688 miljoner kronor. Transaktionen har idag slutförts genom att Mat.se avyttrats till Mathem och Axfood blivit ägare till de avtalade aktierna i Mathem. Genom affären blir Axfood den näst största ägaren i Mathem.

Axfood kommer att redovisa ägarandelen i Mathem som ett finansiellt instrument i balansräkningen. Transaktionen leder till en realisationsvinst för Axfood som preliminärt uppgår till cirka 200 miljoner kronor, vilken kommer redovisas som en jämförelsestörande post i rörelsesegmentet Dagab under det första kvartalet 2022.

Ytterligare information om transaktionen framgår av Axfoods pressmeddelanden från den
14 december 2021 och den 9 februari 2022.

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations Axfood, 073-049 18 44, alexander.bergendorf@axfood.se

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen drygt 12 000 medarbetare och en omsättning om cirka 58 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.