Simone Margulies utsedd som ny vd för Hemköp

Dagabs nuvarande vice vd, Simone Margulies, har rekryterats till ny vd för Hemköp och kommer att efterträda Thomas Gäreskog den 1 februari 2020.

Simone Margulies kommer med start den 1 februari att efterträda Thomas Gäreskog i rollen som vd för Hemköpskedjan AB i vilken Hemköp och Tempo ingår. Hon kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Simone har jobbat inom Axfoodkoncernen i fyra år och senast i rollen som vice vd för Axfoods logistik- och inköpsföretag Dagab. Dessförinnan kommer Simone från en roll som affärsområdeschef inom ICA Sverige.

– Efter en omfattande rekryteringsprocess är jag mycket glad över att Simone är den som kommer att axla rollen för att leda Hemköpskedjan in i framtiden. Simones breda erfarenhet från dagligvaruhandeln och nuvarande roll i Dagab gör att hon är mycket lämpad för uppdraget. Simone är dessutom en synnerligen uppskattad ledare som alltid har kunder, medarbetare och affären i fokus, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

– Jag ser mycket fram emot att ta över stafettpinnen för att vidareutveckla Hemköps koncept och varumärke. Min passion är att förenkla för våra kunder och att ge våra medarbetare de allra bästa förutsättningarna för att kunna leverera inspiration och matglädje. Jag är mycket glad över att jag nu får möjligheten att göra precis det tillsammans med våra handlare och resten av teamet på Hemköp och Tempo, säger Simone Margulies.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp, Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se