Stärkta marknadspositioner men svagt kvartal för Dagab

Axfood summerar ett kvartal där tillväxten återigen var högre än marknadens trots exceptionellt höga jämförelsetal. Därmed stärktes marknadspositionerna ytterligare med fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer. Resultatet påverkades negativt av en svagare försäljningsutveckling i Dagab samt kostnader kopplade till driftstörningar och periodens omläggning av logistiken. I kvartalet har avtal tecknats för att förvärva City Gross vilket ger Axfood tillväxtmöjligheter i stormarknadssegmentet och stärker konkurrensen på marknaden.

Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar delårsrapporten för det andra kvartalet 2024:

”Trots exceptionellt höga jämförelsetal fortsatte Axfood att växa mer än marknaden under andra kvartalet. Detaljhandelsomsättningen ökade 2,6 procent drivet av fortsatt volymtillväxt från en fin kundtillströmning. Det är tydligt att våra koncept befäster sina marknadspositioner som stärkts väsentligt de senaste åren.

Willys ambition att erbjuda Sveriges billigaste matkasse är fundamental i kedjans strategi, och under kvartalet har Willys fortsatt säkra sin prisposition. Tillväxten om 2,6 procent, som ställs mot marknadens högsta jämförelsetal, visar att strategin fungerar. Det bekräftas även av Willys kundundersökningar som visar en stor kundnöjdhet och stark lojalitet.

Hemköp fortsätter arbetet med att stärka kedjan inom sortiment, prisvärde och moderniseringar av butiker, och visar under kvartalet än en gång på en stark tillväxt i jämförbar försäljning om 4,6 procent. Situationen på café- och restaurangmarknaden är utmanande då många konsumenter prioriterar andra typer av utgifter än att gå ut och äta. Vår restauranggrossist Snabbgross redovisar en tillväxt om 1,8 procent.

Under kvartalet har vi successivt skalat upp frysvolymerna i det nya logistikcentret i Bålsta vilket innebär att anläggningen nu har verksamhet i samtliga temperaturzoner. Därtill har expansionen och automatiseringen av det befintliga höglagret i Backa i Göteborg intensifierats. Vi har dock haft vissa driftstörningar i upprampningen av Bålsta och har balanserat volymer mellan lagerenheter för att optimera flöden. Under den här omställningen har vi valt att prioritera stabilitet i leveranserna till butik vilket inneburit väsentligt högre personal- och transportkostnader. Sammantaget driver etableringen av koncernens nya logistikstruktur kostnader i det korta perspektivet, men med förväntade årliga effektivitetsförbättringar i linje med vad som tidigare kommunicerats. Vi är nu i en bättre position att under andra halvan av året vara i fas med omläggningen och successivt växla upp intrimningen.

I början av juni kunde vi berätta att vi förvärvar stormarknadskonceptet City Gross. Vi är väldigt glada över att ha nått den här överenskommelsen och inväntar nu Konkurrensverkets prövning. Vi ser fram emot att arbeta för att stärka kedjan och tydligare utmana de stora aktörerna inom det växande stormarknadssegmentet.

Vi summerar ett kvartal med en positiv utveckling i våra kedjor, men med ett svagare resultat som belastats av kostnader om 86 Mkr relaterade till driftstörningar och förvärvet av City Gross. Vi står starkt finansiellt och är trygga i att de satsningar vi gör skapar en solid plattform för ökad konkurrenskraft i framtiden.”

Sammanfattning av andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 21 044 Mkr (20 797), en ökning med 1,2 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen uppgick till 16 509 Mkr (16 098), en ökning med 2,6 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 836 Mkr (878). I föregående års resultat ingick jämförelsestörande poster om -64 Mkr. Rörelsemarginalen var 4,0 procent (4,2).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 836 Mkr (942). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (4,5). Rörelseresultatet belastades av 86 Mkr i kostnader för störningar i omläggningen av logistiken, förvärvet av City Gross och driftstörningar i butikernas betalsystem.
  • Periodens resultat uppgick till 582 Mkr (631) och resultatet per aktie före utspädning till 2,68 kr (2,93).
  • Den 11 juni tecknades avtal om att förvärva 90,1 procent av aktierna i City Gross, vilket innebär att Axfood ökar ägarandelen till 100 procent. Transaktionens genomförande är villkorat av godkännande från Konkurrensverket och EU-kommissionen.

Sammanfattning av januari-juni

• Nettoomsättningen uppgick till 41 296 Mkr (40 049), en ökning med 3,1 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen uppgick till 32 790 Mkr (31 323), en ökning med 4,7 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 653 Mkr (1 573). I föregående års resultat ingick jämförelsestörande poster om -119 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,9).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1 653 Mkr (1 692). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (4,2).
  • Periodens resultat uppgick till 1 143 Mkr (1 103) och resultatet per aktie före utspädning till 5,28 kr (5,13).

Axfood presenterar delårsrapporten för andra kvartalet 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 12 juli 2024. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Klas Balkow och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.

För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2024 kl 07:00.

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.