• Axfood/

Svenskt smör i butikshyllorna – fler svenska mejerivaror även ett stöd till mjölkbonden

Willys och Hemköp ökar andelen svenska mejeriprodukter under varumärket Garant i sina butiker.

Satsningen ska ses som ett sätt att tillfredsställa kundernas förväntningar, men också som ett fortsatt stöd till den svenska mjölkbonden.

I februari lanserar Garant tre smörprodukter; Garant normalsaltat, extrasaltat och ekologiskt normalsaltat - samtliga med helsvensk råvara och producerade i Dalarna.

Samtidigt dyker Garants svenska crème fraiche upp i kyldiskarna.

I december bytte vi så att även hushållsosten idag produceras i Sverige och är gjord på svensk mjölk, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror, EMV, på Axfood.

De nya mejeriprodukterna kommer också att finnas även i Tempo, Handlarn samt Axfood Snabbgross butiker runt om i Sverige.

En ny undersökning visar att två av tre svenskar vill att den mat de köper ska vara tillverkad i Sverige och med svenska råvaror.

Det går åt tio liter mjölk för att producera ett kilo ost. Genom att öka behovet av mjölkråvara stödjer vi inte bara mjölkbonden, utan håller också de svenska landskapet öppet och tryggar arbetstillfällen lokalt, säger Hans Holmstedt, vice vd Inköp och Logistik, på Axfood.

Genom att satsa på fler mejerivaror med svensk råvara, plus den nya svenskmärkning som kommer senare i vår, hoppas vi kunna tillfredsställa såväl kunder som våra svenska mjölkbönder, säger Hans Holmstedt.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 257. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning mot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.